طرح اجرای BRT در یزد سه ساله شد

no-thumbs

تابناک یزد نوشت:

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی یزدی نیوزبحث ترافیک از عمده ترین معضلات یک جامعه ی شهری است؛ یکی از راه‎حل‌های رفع این معضل، سوق دادن مردم شهر به سمت استفاده از حمل و نقل همگانی است که مهمترین بخش آن سیستم اتوبوس‎رانی است. امّا این در حالی است که وضعیت فعلی این ناوگان در شهر یزد مردم را نسبت به حمل و نقل عمومی ‌بی‏ رغبت کرده است.


اخیراً مسئولان شهر یزد از قریب الوقوع بودن اجرای طرح BRT (بی.آر.تی) یا اتوبوس‌های تندرو در شهر برای رفع این معضل، خبر داده‌اند تا شاید با اجرای آن، شاهد رونق استقبال مردم از این نوع حمل و نقل عمومی‌ باشیم.


خبر از جایی آغاز شد که مدّت زمانی پیش، بر اساس طرح مطالعاتی جامع حمل و نقل و ترافیک شهر یزد، در نشستی با حضور نمایندگانی از استانداری، شورای اسلامی شهر، فرمانداری و مشاور پروژه، تصمیم بر اجرایی‌کردن کریدور سه خط بی‌آر‌تی در شهر یزد اتخاذ شد. این خبر بهانه ای شد تا در ارتباط با وضعیت خطوط بی آر تی گفتگویی را با یکی از مسؤلین شهرداری یزد داشته باشیم.


معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری یزد در ارتباط با سال شروع این طرح و اینکه این پروژه در حال حاضر در چه مرحله ای به سر می برد، اظهار داشت: کلیه مطالعات این پروژه در سال ۹۱ به تصویب شورای عالی ترافیک وزارت کشور رسیده و جزئیات این طرح توسط مشاور تهیه شده است. در سال جاری قرار بر این است که مسیر سه خط بی آر تی راه اندازی شود و در حال حاضر مراحل قانونی واگذاری اجرای طرح به شرکت سرمایه گذار در دست اقدام است.


محمّد رضا شفیعی در خصوص اینکه این طرح کدام خیابان ها و مناطق شهر را در بر می گیرد، گفت:این طرح شامل سه مسیر به شرح ذیل خواهد بود:

مسیر شماره ۱: میدان آقابابایی، بلوار دشتی، میدان ابوذر، خیابان کاشانی، خیابان دهم فروردین، خیابان رجایی، تقاطع شحنه، بلوار جمهوری، میدان دروازه قرآن ( ۱۰ کیلومتر اشتراکی با مسیر ۲ و  هشت کیلومتر غیر اشتراکی).


مسیر شماره ۲: میدان آقابابایی، بلوار دشتی، میدان ابوذر، میدان شهدای محراب، بلوار دانشجو، بلوار باهنر، بلوار پاکنژاد، سه راه حکیمیان، بلوار جمهوری، میدان دروازه قرآن ( ۸ و نیم کیلومتر غیر اشتراکی).


مسیر شماره ۳: پایانه امام خمینی(ره) (فضای سبز)، میدان امام رضا(ع)، بلوار صابر یزدانی، بلوار نواب صفوی، بلوار دولت آباد، بلوار ۲۲ بهمن، بلوار ۱۷ شهریور، بلوار شهید دهقان، پایانه برون شهری غدیر (۱۱و نیم کیلومتر).


وی برای انتخاب مسیرهای مذکر برای اجرای این طرح نیز به دلایلی اشاره کرد و بیان داشت: این مسیرها با توجه به مطالعات شبکه معابر شهر یزد، حجم مسافران حمل ونقل عمومی و همچنین مشخصات هندسی معابر انتخاب شده اند.


این مسؤل اذعان داشت: با توجه به افق سال ۱۴۰۵ برای تحقق این پروژه، در حال حاضر تأمین زیر ساخت های مرتبط با مسیر شماره ۳ در دستور کار قرار گرفته است.


محمد رضا شفیعی مشکلات سر را اجرای این پروژه را اینگونه بیان کرد: با توجه به رشد روزافزون تولید خودرو در کشور و استفاده بیش از حد شهروندان یزدی از وسایل نقلیه شخصی و عدم استقبال از وسایل نقلیه عمومی و با استفاده از تجربیات سایر کشورها و کلان شهرهای داخلی برای جلوگیری از افزایش ترافیک و آلودگی، دو راهکار می تواند تأثیر گذار باشد؛ اوّل ایجاد محدودیت برای تردد وسایل نقلیه شخصی و دوم ایجاد تسهیلات برای وسایل حمل و نقل همگانی که ایجاد مسیر خط بی آر تی این دو راهکار را به صورت توأمان در بر خواهد گرفت. با این حال مشکلاتی که در ابتدای اجرای پروژه برای شهروندان ایجاد خواهد شد( از قبیل کاهش عرض مسیر سواره رو)، اگر با صبر و شکیبایی شهروندان همرا نباشد، می تواند ادامه اجرای این پروژه را به خطر بیندازد.


وی با اشاره به هزینه بر بودن چنین طرح های عظیمی در راستای آسایش شهروندان، درباره ی میزان برآورد و منبع تأمین هزینه ها تأکید کرد: به طور متوسط به ازای هر کیلومتر مسیر بی آر تی حدود ۳ میلیارد تومان هزینه ی اجرای طرح خواهد بود. در حال حاضر، شهرداری یزد برای اجرای مسیر شماره ۳ در پی جذب سرمایه گذار بوده و توافقات نسبی در این زمینه حاصل شده است.
این مقام مسؤل در جواب سوالی مبنی بر اینکه آیا اجرای این طرح زیرساخت ها و اماکن تحت تملک مردم مشکلی را ایجاد خواهد کرد؟ با اطمینان خاطر جواب داد که : مشکل اساسی در این خصوص به وجود نخواهد آمد، با این حال و با توجه به طرح تخصیصی شهر یزد، بعضی از دسترسی کوچه ها به خیابان های موجود در مسیر شماره ۱ محدود خواهد شد.


معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری یزد در خصوص اینکه این طرح چه منفعتی را برای مراکز تجاری موجود در در این مسرها دارد، اذعان داشت: با اجرای مسیرهای بی آر تی، تردد خودروهای سواری به دلیل کاهش عرض خیابان، کمتر خواهد شد ولی در عوض تعداد مسافر بیشتری از این مسیرها عبور خواهد کرد؛ زیرا تعداد سرنشین جابه جا شده توسط اتوبوس بی آر تی به طور متوسط ۳۰ برابر وسیله نقلیه شخصی( خودروی سواری) خواهد بود (تعداد متوسط سرنشین برای خودروی سواری در یزد ۱ و نیم نفر است) که این امر قاعدتاً با سود بیشتری برای مراکز تجاری همراه خواهد بود.


وی در پایان گفت: استفاده از سیستم حمل و نقل عمومی مطلوب و ارائه تسهیلات قابل توجه دستگاه های اجرایی در این رابطه می تواند بسیاری از جابجایی های مسافران در سطح سهر را تسهیل کند و باعث کاهش ترافیک و آلودگی خواهد شد، با این حال، این اهداف میسر نخواهد شد مگر با مشارکت مردمی و بذل توجه مسؤلین.


حال باید دید با توجه به ساختار فضایی شهر یزد و پراکندگی بیش از حد در بافت جدید و فشردگی در بافت قدیم شهر، اجرای این طرح می تواند معضلی را بدون ایجاد کردن مشکل دیگری، در جهت آسایش جسمی و آرامش روحی شهروندان یزدی برطرف نماید؟

۲ دیدگاه

  • اميد

    با سلام
    من نميدانم دوستان ترافيك را چي معني ميكنند؟!!!
    در يزد ترافيكي وجود ندارد كه لزومي بر BRT باشد.
    اصلا احداث ترافيك در شهري با جمعيت زير ٧٠٠،٨٠٠ هزار نفر يكي از بيهوده ترين كارهاست.
    درحال حاضر دورترين نقاط شهر از شلوغ ترين مسير بيشتر از ٣٠ دقيقه زمان نميبرد،
    پس لزوم BRT و تبليغ براي آن چه سودي دارد،
    اگر هدف تشويق مردم به حمل ونقل عمومي است بهترين كار نوسازي وسايل نقليه است وجذاب كردن انها با امكانات ويژه،
    وگرنه خط BRT خود باعث باريك شدن خيابان ها شده و آن موقع است كه ترافيك بوجود مي آيد.
    فكر كنم اول دوستان بايد در مورد جمعيتي كه از وسايل نقليه عمومي استفاده ميكنند آماري واقعي اعلام كنند چه بسا كه ممكن است رايگان كردن حمل و نقل عمومي براي مردم،هزينه كمتري براي شهر داشته باشد.
    البته اين كه هزينه كمتري براي شهر داشته باشد به اين معني است كه سود كمتري هم براي دوستان پيمانكار و دست اندركاران شهري خواهد داشت.
    به اميد روزي كه فقط به فكر سود مردم باشيم نه جيب هاي خودمان…

  • عماد

    این طرح بدلیل کم عرض بودن خیابانهای شهر یزد صد در صد با شکست مواجهه میشود و چیزی جز ترافیک بدلیل یک بانده شدن خیابانها ندارد