مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای یزد تاکید کرد:

‌لزوم صرفه‌جویی در منابع آبی استان با نظارت بر چاه‌های غیر مجاز

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای یزد در نشست خبری آنلاین با اهالی رسانه با اشاره به اینکه یزد کم‌آب ترین، کم‌بارش ترین و دارای کم‌ترین مقدار آب‌های تجدیدپذیر در بین استان‌های کشور است، بر ضرورت صرفه‌جویی در منابع آبی استان با نظارت جدی بر چاه‌های غیرمجاز تاکید کرد.

به گزارش یزدی نیوز"محمدمهدی جوادیان زاده" مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان یزد ‌در نشست خبری آنلاین با اهالی رسانه که به همت خانه مطبوعات استان برگزار شد، گفت: استان یزد کم بارش ترین، کم‌آب ترین و دارای کم‌ترین مقدار آب های تجدید پذیر در بین استان‌های کشور است و متاسفانه هر ساله به واسطه برداشت های زیاد از سطح آب منابع زیرزمینی استان کاسته می‌شود.

جوادیان زاده ادامه داد: استان یزد پس از قم کم‌ترین منابع آب تجدید پذیر را در کشور دارد اما به علت اینکه ۵۰ درصد از آب آشامیدنی یزد از منابع آب انتقالی تامین می شود یزد به عنوان استان بحرانی شناخته نمی شود و این شرایط وضعیت استان را از حالت بحرانی به نیمه بحرانی تغییر داده است.
مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای یزد از افزایش ۳۰ درصدی مصرف آب توسط مردم استان در ایام بروز و شیوع بیماری کرونا و فصل گرم سال خبر داد و افزود: زیرساخت های آب استان تحمل این افزایش ۳۰ درصدی را ندارد و به شدت نگران این موضوع هستیم زیرا با ادامه این روند کیفیت و فشار آب با مشکل روبه‌رو می‌شود.
وی اظهار امیدواری کرد: با فرهنگ‌سازی از سوی رسانه‌ها و صدا و سیما مردم استان نسبت به این مهم آگاه شوند و در مدیریت مصرف آب به ما کمک کنند تا این تابستان گرم را به بهترین شکل ممکن و بدون جیره بندی و قطعی آب به پایان برسانیم.
جوادیان زاده بر ضرورت نظارت جدی بر چاه‌های غیرمجاز و برخورد با متخلفان در این رابطه تاکید کرد و گفت: متاسفانه در زمینه فعالیت حفاری‌های غیرمجاز اطلاعات دقیقی در دست نداریم آن هم به دلیل پیشرفت های تکنولوژی حفاری غیر مجاز می باشد که در چند سال اخیر توسعه پیدا کرده ‌و رایج شده است و متاسفانه بسیاری از حفاری ها توسط افراد غیر بومی افغان و اتباع خارجی انجام می‌شود.
مدیرعامل شرکت آب منطقه ای استان در پایان با تاکید بر اینکه پرونده "معدن مس دره زرشک" شهرستان تفت از نظر وزارت نیرو ‌مختومه است، تصریح کرد: پرونده این معدن پس از فراز و نشیب های فراوان مجدد‌ا به وزارت نیرو و "پروفسور رئیسی" استاد دانشگاه شیراز و متخصص ساختارهای آهکی‌ دشت‌ها، ارجاع داده شد که در نهایت گزارشات این گروه کارشناسی تاثیر مخرب معدن مس دره زرشک در آب های پایین دست تا مساحت ۱۸۰۰ کیلومتر مربع را نشان می‌دهد و این مطالعات قطعی به زودی به وزارت نیرو به ‌منظور تصمیم‌گیری نهایی، اعلام خواهد شد.
 
★خبرنگار: مجید وفایی شاهی★

بخش نظردهی بسته شده است..