معاون عمرانی استاندار در نشست شورای اسلامی استان:

بیش از ۱۴ درصد از خانه‌های یزد خالی است

معاون عمرانی استاندار با بیان اینکه یزد دومین استانی است که بودجه همه شهرهای آن در سال ۹۹ به تصویب رسیده است از شهرداران استان در تهیه بودجه و از شوراهای اسلامی شهرها در تصویب به‌موقع آن تشکر کرد و بر ضرورت و اهمیت وظیفه نظارتی شوراهای اسلامی شهر بر شهرداری‌ها و نقش سیاست‌گذاری و مطالبه‌گری اعضای شو...

به گزارش یزدی نیوز"محسن صادقیان" معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار در نشست با رئیس و اعضای شورای اسلامی استان ضمن تبریک سالروز ولادت حضرت فاطمه معصومه(‌س) و روز دختر، گفت: شوراهای اسلامی شهر و روستا منتخبین مردم هستند ‌و به پشتوانه رای مردم لازم است اعضای شورای اسلامی استان وظیفه نظارتی خود بر شهرداری‌ها را به خوبی انجام دهند و مطالبه گر  اجرای برنامه ها و فعالیت‌ها در حوزه شهری و روستایی باشند.

صادقیان با اشاره به مشکلات تامین منابع مالی در شهرداری ها، ادامه داد: در سال گذشته از محل ارزش افزوده مبلغی معادل بودجه عمرانی استان به شهرداری‌ها و دهیاری‌ها پرداخت شده است و در پایان سال ۹۸ و ابتدای سال جاری با وجود مشکلات ناشی از بیماری کرونا باز با جلسات برگزار شده با امور مالیاتی استان و پیگیری های انجام شده از طریق سازمان شهرداری ها و دهیاری های کشور، کمک های مالی خوبی به شهرداری ها انجام شد.
معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار افزود: به طور متوسط هفتگی با شهرداران استان جلسه ویدیوکنفرانسی در راستای پیگیری برنامه‌ها، فعالیت‌ها و مسائل ‌و مشکلات شهرداری‌ها و همچنین آگاهی شهرداران به ظرفیت های قانون برنامه و قانون بودجه و استفاده از این ظرفیت ها را پیوسته برگزار می کنیم.
وی خاطرنشان کرد: تا پایان سال گذشته با پیگیری مداوم در استان مشکلات طرح های نیمه کاره جامع و تفصیلی شهرها برطرف شد و امروز تمام شهرهای استان به جز دو شهر دارای طرح ‌جامع و تفصیلی یا جامع تفصیلی هستند.
صادقیان با بیان اقدامات انجام شده در رابطه با طرح اقدام ملی مسکن در استان یزد، گفت: وظیفه داریم برای هر ‌فردی که واجد شرایط مسکن است، زمین مورد نیاز برای ساخت خانه را تهیه کنیم که خوشبختانه با جلسات برگزار شده در این رابطه هیچ محدودیتی برای تامین زمین در شهرهای استان نداریم اما اولویت با افراد واجد شرایط و کسانی است که در این طرح ثبت‌نام کرده و مدارک مورد نیاز خود را تکمیل نموده‌اند.
معاون عمرانی استاندار با اشاره به اینکه افزایش قیمت زمین و مسکن در استان هیچ ارتباطی به بازاز عرضه و تقاضا ندارد، گفت: طبق آخرین آمار بدست آمده ۱۴ درصد خانه‌های شهری خالی است، ‌تصریح کرد: قانون بودجه سال ۹۹ دولت را مکلف به اخذ مالیات از خانه‌های خالی شهرهای با جمعیت بالای ۱۰۰ هزار نفر کرده است که در آینده نزدیک این مهم تحقق خواهد یافت و امید است با عرضه خانه های خالی، قیمت اجاره مسکن کاهش یابد.
صادقیان راه اندازی سامانه SDI را برای مدیریت شهری ضروری دانست و گفت: با راه اندازی، عملیاتی و اجرایی شدن سامانه زیرساخت اطلاعات مکانی استان(‌‌SDI) ‌که تنها راه اصولی مدیریت یکپارچه شهری است تمام اطلاعات و آمارهای مورد نیاز درحوزه های مختلف و بخصوص خدمات شهری بر بستر GIS  در اختیار دستگاه‌هاو سازمان‌های مرتبط  قرار می‌گیرد و ما را در برنامه ریزی و اخذ تصمیم‌ درست و به موقع در حوزه  شهری و روستایی کمک خواهد کرد.
 
 
ضرورت بستر سازی مشارکت مردم در فر‌آیند تصمیم سازی
 
 
"‌سیدمحمود میرابوالقاسمی" رئیس شورای اسلامی استان ‌نیز در این نشست رسالت شوراها را بسترسازی و مدیریت مشارکت حداکثری مردم در فرآیند تصمیم سازی دانست.
‌میرابوالقاسمی ادامه داد: البته شورای اسلامی استان باید با تعامل کامل با مسئولان و برنامه ریزی های لازم، زمینه مشارکت را به صورت علمی فراهم سازد که خوشبختانه این ظرفیت در شوراها ایجاد شده است.
گفتنی است در این جلسه اعضای شورای اسلامی استان مشکلات و نیازهای شهرهای مختلف استان به‌خصوص در حوزه راه و شهرسازی را بیان کردند و خواستار پیگیری و حل آنها شدند.
 
 
منبع:استانداری یزد

بخش نظردهی بسته شده است..