مدیرعامل شرکت برق منطقه‌ای یزد مطرح کرد:

رتبه اول استان در نیروگاه های خورشیدی درحال بهره‌برداری کشور

مدیرعامل شرکت برق منطقه ای یزد در نشست خبری آنلاین با اهالی رسانه، از کسب رتبه اول استان در نیروگاه‌های خورشیدی درحال بهره‌برداری کشور خبر داد و خاطرنشان کرد: درحال حاضر ‌هفت شرکت خورشیدی با ظرفیت بیش از ۵۸ مگاوات برق در مدار قرار دارند.

به گزارش یزدی نیوز "ابوالفضل اسدی" مدیرعامل شرکت برق منطقه‌ای یزد روز یکشنبه ۲۵ خرداد ما‌ه در نشست خبری آنلاین با اهالی رسانه که به همت خانه مطبوعات برگزار شد، به پتانسیل استان برای احداث نیروگاه های فتوولتائیک اشاره کرد و ‌گفت: استان یزد با داشتن بیش از ۳۳۰ روز آفتابی در سال، وجود عرصه‌های طبیعی و هموار برای احداث نیروگاه های فتوولتائیک و شبکه های الکتریکی مناسب و پایدار از بهترین ظرفیت برخوردار است.

اسدی از کسب رتبه اول استان در نیروگاه های خورشیدی درحال بهره‌برداری کشور خبر داد و افزود: در حال حاضر  ‌هفت شرکت خورشیدی با ظرفیت ۵۸ و نیم مگاوات برق در مدار قرار دارند و پیش بینی می‌شود ظرفیت نیروگاه‌های خورشیدی در استان افزایش یابد.
مدیرعامل شرکت برق منطقه ای یزد با بیان اینکه ارتباط برق منطقه‌ای استان با برق منطقه‌ای استان‌های همجوار اصفهان، فارس، ‌کرمان و خراسان رضوی نشان از پایداری بسیار مناسب برق استان دارد، ‌ادامه داد: پیک نیاز مصرف استان رشد ٨ و نیم درصدی داشته است که این مهم نشان دهنده توسعه صنعتی یزد است.
وی با بیان اینکه ۷۵ درصد انرژی مصرفی استان در حوزه صنعتی مصرف می‌شود، گفت: ١١ درصد انرژی برق استان در حوزه خانگی، هفت درصد در بخش کشاورزی، سه درصد در بخش عمومی، یک درصد در بخش روشنایی معابر و مابقی در سایر موارد مصرف می‌شود.
مدیر عامل شرکت برق منطقه‌ای یزد عنوان کرد: در فروردین ماه و اردیبهشت ماه سال جاری همزمان با شیوع بیماری کرونا مصرف برق در استان کاهش یافت اما در خردادماه امسال نسبت به سال گذشته تقریبا هشت درصد افزایش مصرف برق در استان داشتیم و با روند پیش رو، پیش بینی می‌شود پیک نیاز مصرف استان در سال جاری به ۱۸۳۵ مگاوات برسد.
اسدی با بیان اینکه تداوم ده درصدی پیک بار موجب می‌شود که حدود پنج هزار مگاوات ظرفیت تولید برق استان برای ۴۶۸ ساعت استفاده شود، ادامه داد: این پیک بار موجب پایین آمدن بهره وری سرمایه است، قیمت تمام شده را بالا می‌برد و در این زمینه راهکارهای تشویقی را برای مشترکین به کار گرفته ایم.
وی افزود: هر یک درجه افزایش دما، در بازه زمانی٢٠ تا ۳۴ درجه سانتیگراد، نیاز مصرف را به میزان ۱۵۴۲ مگاوات افزایش خواهد داد که این موضوع در تیر و مرداد ماه سال جاری و با افزایش مصرف برق، ‌مدیریت شبکه برق را دچار بحران می‌کند.
مدیرعامل شرکت برق منطقه ای یزد احتمال خاموشی، کمبود نقدینگی و پایین بودن بهره وری سرمایه، آب و محیط زیست را از مهم‌ترین چالش‌های امروز صنعت برق برشمرد و خاطرنشان کرد: اختلاف بالغ بر ۲۳ هزار مگاوات پیک بار تابستان و سایر ‌‌‌فصل ها که عمدتا از بار سرمایشی است و منجر به استفاده ۲۵۰۰ مگاوات معادل ٢٠ هزار میلیارد تومان ظرفیت نامی تولید برای کمتر از ١٠٠ ساعت در سال می‌شود، از دیگر چالش‌های صنعت برق است.
‌اسدی با بیان اینکه تعامل موثر با جامعه، ‌اهالی رسانه استان و نخبگان از راهکارهای بدون هزینه یا کم هزینه برای مدیریت و کنترل چالش خاموشی در استان است، گفت: ایجاد دمای آسایش ۲۴ تا ۲۵ درجه، کنار زدن پرده و استفاده از نور طبیعی روز، سرویس مناسب کولر و استفاده نکردن از وسایل پرمصرف برق در زمان پیک بار از جمله این راهکارهای کم هزینه است.
وی ادامه داد: متوسط مصرف برق در ساختمان‌های ایران در تابستان بیشتر از ۴۰درصد می‌باشد و در عمده استان‌ها بیش از ۶۰ درصد آن، بار سرمایشی است که متاسفانه به دلیل اجرا نشدن کامل مبحث ١٩ مقررات ملی انرژی و عایق کاری ساختمان‌ها و همچنین استفاده بیشتر از کولرهای گازی کم بازده، شاهد افزایش بار سرمایشی در کشور هستیم.
مدیرعامل شرکت برق منطقه ای یزد با اشاره به اینکه تعویض موتور کولرهای آبی از ‌‌کلاس ‌G به ‌A و ارتقای آن موجب کاهش مصرف برق خواهد شد، تصریح کرد: جایگزینی کولر گازی با کولر آبی، چهار برابر مصرف برق را افزایش داده و علاوه بر هزینه‌های توسعه نیروگاه‌ها و شبکه های برق، حجم زیادی از آب برای تولید برق در نیروگاه‌های کشور استفاده می‌شود.
اسدی در پایان سخنان خود در رابطه با احتمال خاموشی در تابستان امسال برای استان یزد، ‌خاطرنشان کرد: طرح ذخیره عملیاتی صنایع، راهکاری برای رفع کمبود تولید در زمان پیک بار است و ‌مانند سال‌های گذشته درحال پیگیری هستیم که با مدیرت بار، فشار کمتری به بخش توزیع برق و به ویژه مردم استان داشته باشیم و شاهد خاموشی در استان نباشیم.
 
★‌خبرنگار: ‌مجید وفایی شاهی★

بخش نظردهی بسته شده است..