مدیر حمل و نقل پاک شهرداری یزد:

لذت حمل و نقل پاک را باید به مردم چشاند

مدیر حمل و نقل پاک شهرداری یزد با تاکید بر چشاندن لذت استفاده نکردن از خودروی شخصی به مردم، اعمال تدابیر لازم برای ارائه تسهیلات برای خرید انواع پاکروها توسط مردم را در توسعه حمل و نقل پاک در شهر موثر دانست.

به گزارش یزدی نیوز«مهدی شهریاری» با اشاره به این که استفاده از دوچرخه در یزد سابقه‌ای طولانی دارد، اظهار کرد: با این حال استفاده از دوچرخه صرفاً محدود به یزد نبوده و استفاده از این وسیله نقلیه از دیرباز تاکنون در تمام شهرهای کشورمان رایج بوده است لذا نمی‌توانیم تنها یزد را شهر دوچرخه‌ها بنامیم.

 
وی با بیان این که دوچرخه از مهمترین مد یا شیوه‌های حمل نقل پاک در دنیاست، تصریح کرد: دوچرخه شیوه‌ای از حمل و نقل انسان محور محسوب می‌شود که در متون تاریخی کشورهای مختلف دنیا به آن اشاره شده است.
 
این مسئول آرامش و معماری یزد را وجه تمایز شهر دوچرخه‌سواری ایران با سایر شهرهای دنیا مطرح کرد و گفت: شاخصه‎های معماری و  شهرسازی یزد در گذشته به خصوص در بافت تاریخی و کوچه‌های مناسب ایجاد شده برای استفاده از این وسیه نقلیه در نبود هیچ خیابان و بلواری، دوچرخه سواری در یزد را متفاوت کرده بود.
 
وی افزود: کوچه‌های قدیمی و تاریخی باریک با دیوارهای بلند به گونه‌ای ساخته شده‎اند که استفاده از مسیر دوچرخه‌سواری را بدون هیچ تغییری در اختیار مردم قرار داده‌اند و آرامش و احساس امنیت در بافت تاریخی مسئله مهمی است که این ظرفیت را تقویت می‌کند.
 
نگاه اشتباه صرفاً ورزشی به دوچرخه‌سواری 
 
شهریاری ایجاد پیست‌های دوچرخه‌سواری و نگاه صرفاً ورزشی به دوچرخه را رویکردی اشتباه دانست و گفت: ایجاد ایستگاه‌های دوچرخه در بافت تاریخی، نگاه ویژه‌ای به این ابزار به عنوان یک وسیله‌ حمل و نقل پاک دارد ولی لازم است در وهله اول به منظور توسعه این رویکرد، امکان تخلیه بافت از خودروها مهیا شود.
 
وی ایجاد پارکینگ در بافت تاریخی را به منزله چراغ سبزی برای تردد خودروها در بافت تاریخی خواند و خاطرنشان کرد: خودروها مانند ویروسی به جان این بافت ارزشمند افتاده و تا مغز و بطن آن نفوذ کرده‌اند، هر چند که خوشبختانه این نگاه‌های اشتباه در بافت تاریخی اخیراً روشن‌تر شده است.
 
مدیر حمل و  نقل پاک شهرداری یزد: ایجاد پارکینگ در بافت تاریخی به منزله چراغ سبزی برای تردد خودروها در این بافت ارزشمند است.این مسئول با تاکید بر آسیب‌رسانی پارکینگ‌ها به بافت تاریخی، تصریح کرد: حتی ایجاد کاربری‌های جاذب جمعیت در حواشی بافت تاریخی مانند پارکینگ و پاساژ و سایر سازه‌ها در کشورهایی همچون اتریش آسیب‌رسان بوده است لذا از ایجاد کاربری‌های نادرستی مانند پارکینگ‌های طبقاتی هم باید پرهیز شود.
 
وی تشویق مردم به استفاده از پاکروهایی همچون موتور برقی و دوچرخه در بافت تاریخی را ضروری بیان کرد و گفت: بافت‌های تاریخی فضاهای حساسی هستند که باید حمل و نقل در آن‌ها مدیریت شود، در عین حال تحقق این مسئله و تبدیل بافت تاریخی به فضایی پیاده محور مستلزم ایجاد زیرساخت‌های تاکسی‌ پاک‌زی و موارد مشابه به منظور رفع نیازهای ساکنان است.
 
شهریاری منع حمل و نقل در بافت تاریخی را رد کرد و گفت: باید حمل و نقل در بافت تاریخی به منظور کمک به تقویت جریان زندگی وجود داشته باشد اما نباید این حمل و نقل به معماری و هویت و ارزش این بافت خدشه‌ای وارد کند یا با آن منافاتی داشته باشد.
 
وی تردد خودروها در بافت تاریخی را عامل آسیب زننده به فضای فرهنگی و تاریخی بافت تاریخی یزد دانست و گفت: خودروهایی که در مقابل خانه‌های تاریخی پارک می‌شوند، در واقع از ارزش تاریخی این خانه‌ها می‌کاهند به قدری که ممکن است با افزایش تردد خودروها شاهد مرگ ارزش تاریخی ابنیه در این بافت باشیم.
 
لزوم اختصاص تسهیلات به خرید پاکروها
 
مدیر حمل و نقل پاک شهرداری یزد نگاه توسعه‌ای با رویکرد حفاظت از میراث فرهنگی به بافت تاریخی یزد را عامل توسعه حمل و نقل پاک مطرح کرد و گفت: باید علاوه بر شهرداری، استانداری، فرمانداری، بانک‌های عامل و ارگان‌های مربوطه، تسهیلاتی را به منظور توسعه حمل و نقل پاک و دوچرخه محروی و پیاده محوری در یزد اختصاص دهند چرا که افزایش قیمت وسایل نقلیه پاک در کشورمان نیز بر استفاده نکردن مردم بی‌تاثیر نبوده است.
 
شهریاری: بانک‌های عامل و ارگان‌های مربوطه باید به منظور توسعه حمل و نقل پاک در یزد تسهیلات اختصاص دهند.وی به ارائه تسهیلات خرید دوچرخه و انواع پاکروها در کشورهای مختلف دنیا اشاره کرد و گفت: باید علاوه بر این اقدام، نسبت به ایجاد پارکینگ‌های موقت و دائم و فضاهای امنی برای توقف و پارک کردن دوچرخه و انواع پاکروها اقدام کنیم چرا که متاسفانه این روزها شاهد افزایش سرقت دوچرخه نیز هستیم.
 
شهریاری با بیان این که باید نفع استفاده نکردن از خودروی شخصی در بافت تاریخی به مردم چشانده شود، خواستار فرهنگ‌سازی و کمک به تفهیم مردم به خصوص ساکنان بافت تاریخی شد.
 
 
منبع:ایسنا یزد

بخش نظردهی بسته شده است..