به بهانه هفته صنایع دستی؛

میراث فرهنگی ابرکوه برای صنعتگرانش چه در «چنته» دارد؟

اداره میراث فرهنگی ابرکوه در نظر دارد در راستای حمایت از هنرمندان صنایع دستی و تحقق مطالبات آنان به‌زودی علاوه بر راه‌اندازی خانه هنر و میراث در این شهرستان، بیش از ۱۰ مرکز عرضه و فروش صنایع‌دستی نیز در سطح ابرکوه دایر کند.

به گزارش یزدی نیوزهنرمندان و صنعتگران حوزه صنایع‌دستی شهرستان ابرکوه بارها در حاشیه نمایشگاه‌ها و جلسات مختلف، یکی از دغدغه‌ها و نیازهای اصلی خود را ایجاد یک نمایشگاه دائمی جهت عرضه و فروش تولیدات خود عنوان کرده و در این زمینه خواستار همراهی و حمایت مسئولین شهرستان بودند.

 
این در حالی است که ابرکوه دارای صنایع‌دستی متعدد و منحصربه‌فردی است که چهار مورد از آنها یعنی چنته‌بافی(در سال ۱۳۹۰)، قفل‌سازی (در سال ۱۳۹۱)، گیوه‌دوزی(در سال ۱۳۹۱) و شیوه ساخت عاروسک جلی(در سال ۱۳۹۶) در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده و هر یک نیز قابلیت جهانی شدن دارند.
 
«حمید مشتاقیان» رئیس  اداره میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری ابرکوه به بهانه هفته صنایع‌دستی در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا، پیرامون برنامه‌های مجموعه تحت مدیریت خود به‌ منظور حفظ و توسعه صنایع‌دستی، از ایجاد بیش از ۱۰ مرکز عرضه و فروش صنایع‌دستی در شهرستان خبر داد و گفت: به‌زودی در کنار مراکز و اماکن گردشگری، مراکزی جهت نمایش، عرضه و فروش تولیدات فعالان حوزه صنایع‌دستی ایجاد خواهد شد که به‌ نوعی پاسخگوی یکی از نیازهای فعالان این بخش باشد.
 
وی اظهار کرد: یکی از افتخارات مهم ابرکوه ثبت چهار حرفه صنایع‌دستی این شهرستان در فهرست آثار ملی کشور است که مهم‌ترین آن چنته‌بافی است که در ضرب‌المثل معروفی ایرانی «چی توی چنته داری»، از آن یاد شده است و این نکته نشان می‌دهد که صنایع دستی ابرکوه حتی قابلیت جهانی شدن را نیز دارد.
 
مشتاقیان تصریح کرد: بازاریابی، بسته‌بندی، نحوه عرضه، ارائه طرح‌های جدید، تولید متناسب با نیاز جامعه و منطبق با سلیقه مخاطب و یافتن جامعه هدف تخصصی برای انواع تولیدات از جمله معضلات حوزه صنایع‌دستی شهرستان است که میراث فرهنگی تلاش دارد با راه‌اندازی یک کارگروه و ایجاد انسجام در بین فعالان این عرصه، گامی در جهت مشکلات برداشته و از صنعتگران این بخش حمایت کند.
 
وی خاطرنشان کرد: صنایع‌دستی نه‌ تنها یک هنر بلکه از مشاغل خانگی نیز محسوب می‌شود که می‌توان به‌ واسطه آن برای افراد جویای کار شغل ایجاد کرده و با برنامه‌ریزی‌های کلان و بلندمدت می‌توان آن را پله‌هایی برای رسیدن به توسعه اقتصادی قلمداد کرد.
 
 این مسئول با تاکید بر این که برخی صنایع‌دستی شهرستان قابلیت جهانی شدن دارند، تأکید کرد: جهانی شدن پروسه‌ای زمان‌بر است که نیازمند پیگیری، شناسایی، مستندسازی، تهیه بانک اطلاعاتی و ایجاد کارگاه‌های تولیدی و یکسری اقدامات دیگر است که مهم‌ترین پارامتر برای جهانی شدن نیز همراهی مقامات و مسئولان محلی است.
 
مشتاقیان ضمن گلایه از بی‌بهره بودن ادارات از طرح «نگاره ابرکوه» که توسط میراث تهیه شده است، ادامه داد: در شهر کهن و تاریخی ابرکوه هیچ اثری از صنایع‌دستی در نمادها و المان‌های شهری و حتی ادارات دولتی شهرستان وجود ندارد لذا در حوزه معرفی و برجسته کردن صنایع‌دستی نیاز است که مسئولان همراهی لازم را داشته باشند تا بتوانیم نمادی از صنایع‌دستی شهرستان را نه‌ تنها در ویترین‌های استانی بلکه در نمایشگاه‌ها و ویترین‌های کشوری نیز به نمایش بگذاریم.
 
رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری، تدوین یک برنامه کلان و مدون در حوزه صنایع‌دستی را جهت ارائه به مسئولان و اجرای آن، یکی از اهداف و برنامه‌های بلندمدت میراث فرهنگی در حوزه صنایع‌دستی عنوان کرد.
 
 
 
منبع:ایسنا یزد
مشتاقیان در پایان نیز از افتتاح «خانه هنر و میراث ابرکوه» در آینده‌ای نزدیک خبر داد و گفت: این مکان می‌تواند بستری برای حفظ و توسعه صنایع‌دستی شهرستان باشد.

بخش نظردهی بسته شده است..