‌مدیر پایگاه میراث جهانی شهر یزد مطرح کرد:

مرمت هزار بنای تاریخی با اعتبار هزار میلیارد تومان

مدیر پایگاه میراث جهانی شهر یزد با بیان اینکه تمام اعتبارات اختصاص یافته به این پایگاه جذب و هزینه شده است، از مرمت هزار بنای تاریخی با اعتبار بالغ بر ‌هزار میلیارد تومان در سه سال گذشته خبر داد.

به گزارش یزدی نیوز"محسن عباسی هرفته" مدیر پایگاه میراث جهانی شهر یزد روز سه شنبه ‌بیستم خرداد ماه در نشست خبری آنلاین با اهالی رسانه که به همت خانه مطبوعات استان برگزار شد، با اشاره به اینکه سه سال از ثبت جهانی بافت تاریخی یزد می‌گذرد، اظهار ‌کرد: ثبت جهانی یک فرصت برای کشورها تلقی می‌شود زیرا جلب توجه، مهم‌ترین اتفاقی است که در جریان گردشگری باید اتفاق بیفتد.

عباسی هرفته ادامه داد: اگر سال گذشته ‌دو میلیون نفر گردشگر به استان یزد سفر کرد به دلیل این بود که نام یزد در رسانه‌ها بسیار تکرار شد و این استان به کانون توجه در حوزه گردشگری تبدیل شده است.
وی با اشاره به اتفاقات خوبی که در حوزه مرمت و بازسازی در بافت تاریخی یزد از زمان ثبت جهانی آن تاکنون اتفاق افتاده است، افزود: بافت تاریخی یزد در طول سه سال گذشته به یک کارگاه عظیم مرمت تبدیل شده و در این مدت هزار بنا در این عرصه مرمت ‌گردیده است.
عضو شورای اسلامی شهر یزد خاطرنشان کرد: حجم سرمایه گذاری در بافت تاریخی بسیار قابل توجه بود به نحوی که برای هزار بنای مرمت شده، بالع بر هزار میلیارد تومان توسط بخش دولتی، شهرداری و بخش خصوصی هزینه شد.
عباسی هرفته گفت: از هزار بنای مرمت شده، ۷۵۰ بنا با مشارکت و سرمایه گذاری بخش خصوصی مرمت گردیده است.
مدیر پایگاه میراث جهانی شهر یزد اظهار کرد: دولت باید از تصدی‌گری در این حوزه دست بردارد زیرا حتی اگر بتواند مرمت کند، قدرت نگهداری نخواهد داشت بنابراین باید تنها به بسترسازی برای حضور بخش خصوصی بپردازد.
وی ادامه داد: این حجم از سرمایه گذاری در شرایطی که کشور دچار انقباض اقتصادی است، قابل توجه می باشد و این امر ظرفیت‌های عظیم حوزه میراث فرهنگی استان را نشان می‌دهد.
مدیر پایگاه میراث جهانی شهر یزد، عملکرد شهرداری یزد را نیز در این حوزه قابل قبول دانست و گفت: ۲۵۰ بنا نیز توسط شهرداری مرمت شده است ضمن اینکه شهرداری در بخش فضاهای عمومی مثل معابر، ایجاد فضاهای فرهنگی و سایر حوزه ها نیز بسیار اثرگذار اقدام کرده است.
وی افزود: از اینکه هم بخش دولتی به بسترسازی برای جذب سرمایه گذار در بافت تاریخی یزد پرداخته و هم این جذابیت در بافت برای سرمایه گذاران بخش خصوصی ایجاد شده است، ‌رضایت داریم.
عباسی هرفته در پایان سخنان خود خاطرنشان کرد: ثبت جهانی بافت تاریخی یک اتفاق مهم فرهنگی را برای یزد رقم زد و مردم اکنون به اهمیت بافت تاریخی به عنوان یکی از مؤلفه‌های فرهنگی پی واقف هستند.
 
★‌خبرنگار: ‌مجید وفایی شاهی★

بخش نظردهی بسته شده است..