توضیحات دادگستری یزد در مورد خبر اقدام جهادی یک قاضی جوان

انتشار خبری به نقل از قائم مقام رئیس کل دادگستری استان یزد در خصوص رسیدگی به 400 پرونده در ماه از سوی یک قاضی جوان در این استان، واکنش‌هایی را به ویژه از سوی جامعه قضایی به دنبال داشت که در این باره روابط عمومی دادگستری استان توضیحاتی را ارائه کرده است.

به گزارش یزدی نیوزبنا بر اعلام روابط عمومی دادگستری استان یزد، رئیس ۳۲ ساله دادگاه عمومی بخش زارچ در مدت دو سال ریاست بر این حوزه قضایی، بیش از ۹ هزار و ۷۰۰ پرونده را مورد رسیدگی قرار داد که این تعداد پرونده در شعبه دادگاه، شورای حل اختلاف و اجرای احکام بوده است.

 
دادگاه زارچ با توجه به نزدیکی به مرکز استان و بافت صنعتی آن از جمعیت قابل توجه و به تبع پرونده‌های زیادی در دستگاه قضایی برخوردار است که این موضوع کار را بر رئیس این حوزه قضایی که در اغلب مواقع از داشتن یک دادرس همکار هم بی بهره است، سخت می‌کند.
 
محمدحسین دهقانی‌زاده با تحصیلات کارشناسی ارشد حقوق خصوصی، پس از سه سال احراز پست دادرس در محاکم شهر‌های یزد، میبد و تفت، از ۳۱ اردیبهشت ۹۷ عهده‌دار ریاست دادگاه عمومی زارچ شد و در مدت دو سال به گواه آمار رسمی سیستم مدیریت پرونده، در شعبه دادگاه زارچ به هفت هزار و ۹۱ پرونده رسیدگی کرد.
 
از مجموع آراء صادر شده این قاضی جوان در این مدت، تنها به رأی ۹۳۸ فقره پرونده یعنی حدود ۲۰ درصد آراء اعتراض شد که این نشان از تلاش بی وقفه، اقناع مراجعین و صدور آراء متقن در این شعبه دادگاه عمومی و حقوقی دارد.
 
از سوی دیگر با توجه به دقت بالا، اشراف بر کار و دقت در صدور رأی توسط این قاضی، تنها ۵درصد آراء اعتراض شده منجر به نقض در محاکم عالی تجدید نظر شد که این امر نیز نشان از کیفیت بالای کار قضایی در کنار کمیت آن است.
 
رسیدگی به این تعداد پرونده با توجه به اهمیت رسالت قضاوت و اجرای عدالت و سنگینی کار، منحصر به ساعات محدود اداری نبوده است و این قاضی جوان و با انگیزه و پرانرژی در مدت دو سال قریب به ۸۰۰ ساعت اضافه کار رسمی در کارنامه دارد که مقدار وقت گذاری بیش از ساعت اداری با ساعت‌ها اشتغال به پرونده خوانی و انشاء رأی در منزل را نیز باید به آن اضافه کرد.
 
کار جهادی در دوران تحول قوه قضاییه، مستلزم تلاش مجدانه و وقت‌گذاری بیش از ساعت اداری است و این همان اصلی است که یک قاضی جوان توانسته در عین رسیدگی به ۴۰۰ پرونده همراه با کیفیت کار قضایی، رضایتمندی مردم و مراجعین را در دوران خدمت در سمت ریاست دادگاه عمومی و حقوقی زارچ تحصیل کند.
 
منبع:ایسنا یزد

بخش نظردهی بسته شده است..