مدیر کل محیط زیست یزد مطرح کرد؛

کمبود ۱۹ برابری نیروهای محیط بان یزد در مقایسه با استاندارد جهانی

مدیر کل محیط زیست استان یزد به فعالیت ۶۵ محیط بان در این استان اشاره کرد و گفت: هر محیط‌بان مسئولیت حفاظت از ۱۹ هزار و ۴۳۸ هکتار را به عهده دارد که این عدد در مقایسه با استاندارد جهانی که برای هر ۱۰۰۰ هکتار یک محیط بان را پیش بینی کرده، حدود ۱۹ برابر کمتر است.

به گزارش یزدی نیوز«نیره پورملایی»  به فعالیت ۶۵ محیط بان در استان اشاره کرد و گفت: با توجه به اینکه مساحت مناطق تحت مدیریت در استان یزد ۱۲۶۸۴۵۳ هکتار است، هر محیط‌بان مسئولیت حفاظت از  ۱۹ هزار و ۴۳۸ هکتار را به عهده دارد که این عدد در مقایسه با استاندارد جهانی که برای هر ۱۰۰۰ هکتار یک محیط بان را پیش بینی کرده که حدود ۱۹ برابر کمتر است.

 
وی با اشاره به لایحه حمایت بیمه‌ای و قضایی از محیط‎بانان که به مجلس رفته است، اظهار کرد: لایحه حمایت از محیط‌بانان برای نخستین بار در سال ۱۳۹۵ از سوی سازمان حفاظت محیط زیست به دلیل صدمات مکرر وارد شده به محیط بانان به هیات وزیران پیشنهاد شد.
 
پورملایی در مورد اهمیت این لایحه، خاطرنشان کرد: براساس این لایحه، دستگاه‌های اجرایی از جمله محیط زیست مکلف می‌شوند که مأموران خود را در قبال انجام وظایف و مأموریت‌های محوله حمایت و مسائلی مثل شهادت، بیماری‌های صعب‌العلاج، نقص عضو و از کارافتادگی بر اثر وقوع حوادث حین مأموریت‌ها بیمه کنند.
 
وی اضافه کرد: این لایحه در کمیسیون‌های تخصصی دولت بررسی و به لحاظ تشابه عملکرد و وظایف محوله قانونی بین محیط‌بانان و جنگل‌بانان، عنوان «جنگل بانان» نیز به این لایحه اضافه و قرار شد که ماموران سازمان حفاظت محیط زیست از حیث مزایای مقرر در قانون به کارگیری سلاح، بابت خسارت دیه نیز مشمول مواد ۱۲ تا۱۵ قانون به کارگیری سلاح و قانون بیمه عمر و حوادث پرسنل بازنشستگان و وظیفه‌بگیران نیروهای مسلح شوند.
 
مدیر کل محیط زیست یزد با بیان این که لایحه مذکور در مرداد ماه سال ۱۳۹۶ با امضای رییس جمهوری، تقدیم مجلس شورای اسلامی و به آن رسیدگی شد، گفت: پس از ماه‌ها بررسی و رفع ایرادات وارده به آن، نمایندگان مجلس لایحه حمایت قضایی و بیمه ای از ماموران یگان حفاظت محیط زیست و جنگل‌بانی را را بررسی، اصلاح و تصویب کردند.
 
با توجه به این که جذب و به کارگیری نیروهای خوب به خصوص برای یزد با تنوع زیست محیطی و تنوع گونه‌های جانوری مانند وجود یوزپلنگ آسیایی ضروری است، به نظر می‌رسد این لایحه می‌تواند در جذب نیروهای خوب و متخصص مفید و مثمر ثمر باشد.
 
 
منبع:ایسنا یزد

بخش نظردهی بسته شده است..