رییس کانون راهنمایان گردشگری کشور مطرح کرد:

محقق نشدن تعطیلات پنج شنبه‌ها به عنوان حق مسلم کارگران و کارمندان در ایران

رییس کانون راهنمایان گردشگری سراسر کشور و عضو هیئت مدیره انجمن راهنمایان گردشگری استان یزد با اشاره به محقق نشدن تعطیلات پنج شنبه‌ها به عنوان حق مسلم کارگران و کارمندان در ایران، گفت: تحقق نیافتن این مهم در کشورمان را در حالی شاهد هستیم که برخی کشورهای توسعه یافته دنیا به دنبال افزایش تعطیلی‌های دو ...

به گزارش یزدی نیوز«محسن حاجی سعید» با اشاره به رویکرد دنیا نسبت به مطالبه تعطیلات پایان هفته، اظهار کرد: در حالی هنوز تعطیلی دو روزه در کشور ما با وجود شفافیت اهمیت آن، محقق نشده که کشورهای توسعه یافته در دنیا از جمله فنلاند و سوئد به دنبال افزایش تعطیلی‌های دو روزه به سه روز و اختصاص چهار روز برای کار در هفته هستند.

 
این فعال گردشگری به تاریخچه تعطیلات پایان هفته اشاره و تصریح کرد: شواهدی از روز تعطیل در هفته، از قرن ششم پیش از میلاد در برخی از جوامع در دست است، همچنین در تقویم ایران باستان نیز احتمال می‌رود روزهای یکم، هشتم، پانزدهم و بیست و سوم تعطیل بوده است اما تعطیلات طولانی پایان هفته به مدت یک و نیم روز با عنوان « weekend » در انگلستان و در قرن ۱۹ به واسطه ترویج روابط انسان محور بین کارگر و کارفرما و نیاز به استراحت، تجدید قوا و عبادت این اقشار در یکشنبه‌ها در تقویم تثبیت شده است.عضو هیات مدیره انجمن راهنمایان گردشگری استان یزد: کشورهای توسعه یافته در دنیا از جمله فنلاند و سوئد به دنبال افزایش تعطیلی‌های دو روزه هفتگی به سه روز هستند.
 
وی افزود: اصطلاح «ویک­اند» برای اولین بار در مجله انگلیسی «یادداشت‌ها و جستارها» در سال ۱۸۷۹ به کار برده شده که موید تعطیلی پایان هفته در قرن ۱۹ میلادی است، البته در اوایل قرن ۲۰ شرکت‌های آمریکایی با افزودن شنبه به تعطیلات پایان هفته، در تعطیلات دو روزه پایان هفته‌ها پیشگام شدند، همچنین در رویدادهای مهم کارگری و استانداردسازی ساعات کاری، اجماعی به منظور ایجاد تعادل بین زندگی و کار، حداکثر ۴۰ ساعت در هفته کار و دو روز تعطیلات به وجود آمد.
 
وی با بیان این که تعطیلات سه روزه یکی از موضوعات داغ جوامع بین‌المللی به ویژه جوامع توسعه یافته است، تصریح کرد: برخی اندیشکده‌های معتبر بین‌المللی از جمله (New Economics Foundation) بریتانیا به دنبال کاهش ساعت کاری هفتگی به ۲۱ ساعت هستند تا عدالت اجتماعی، اقتصادی و محیط زیستی را ترویج دهند، از دیگر اهداف این طرح، جلوگیری از افزایش گازهای گلخانه‌ای، افزایش نشاط اجتماعی، کاهش آسیب‌های اجتماعی و افزایش راندمان کاری است.
 
حاجی سعید با بیان این که مقاومت در برابر تغییرات علمی در زمینه مدیریت منابع انسانی و مطالبات به حق جامعه کارگری و کارمندان اقدامی جاهلانه است، گفت: در حالی غیرکارشناسانه در مقابل تغییرات مقاومت می‌کنیم که بیش از ۱۹۰ کشور در دنیا تعطیلات دو روزه پایان هفته دارند و این در حالی است که با مطالبه‌گری کارگران و کارمندان در آینده‌­ای نه چندان دور، قانون‌گذاران کشور را وادار به تغییر خواهد کرد.
 
وی در بخش دیگری از سخنان خود با طرح این سوال که «آیا تعطیلات ایران زیاد است؟» گفت: یکی از نقدهایی که به این طرح وارد می‌شود، تعطیلات به ظاهر زیاد کشورمان است اما این مسئله درست نیست چرا که برای مثال در سال ۱۳۹۹ شمسی، در تقویم کشور ۲۸ روز تعطیلی رسمی وجود دارد که ۱۰ روز آن تعطیلی ملی و ۱۷ روز تعطیلی مذهبی منطبق بر تقویم قمری است و ۵ روز از این تعطیلات هم‌زمان با جمعه است که در نهایت ۲۳ روز تعطیلی داریم.
 
حاجی سعید: یش از ۱۹۰ کشور در دنیا تعطیلات دو روزه پایان هفته دارند، همچنین با مطالبه‌گری کارگران و کارمندان در آینده‌ه­ای نه چندان دور، قانون‌گذاران کشور را وادار به تغییر خواهند کرد.رییس کانون راهنمایان گردشگری سراسر کشور و عضو هیئت مدیره انجمن راهنمایان گردشگری استان یزد ادامه داد: ۲۳ روز تعطیلات رسمی و ۵۳ روز تعطیلات پایان هفته در تقویم ایران وجود دارد که این به معنای ۷۶ روز غیرکاری و ۲۹۰ روز کاری در تقویم است و در واقع ایران در مقایسه با بسیاری از کشورهای دنیا، کمترین روزهای غیرکاری در طول سال را دارد، برای مثال در سال کبیسه ۲۰۲۰ میلادی، مجموع تعطیلات تقریبا ۱۰۴ روز و پایان هفته، بین ۶ تا ۲۸ روز تعطیلات رسمی در کشورهای مختلف به شرح زیر است.
 
وی در مورد تعطیلات مختلف در کشورهای دیگر تصریح کرد: ترکیه ۱۱۱ روز غیرکاری و ۲۵۵ روز کاری، انگلیس ۱۱۲ روز غیرکاری و ۲۵۴ روز کاری، آلمان ۱۱۵ روز غیرکاری و ۲۵۱ روز کاری، آمریکا ۱۱۷ روز غیرکاری و ۲۴۹ روز کاری و ژاپن ۱۲۰ روز غیرکاری و ۲۴۶ روز کاری. حال ایران ۷۶ روز غیرکاری و ۲۹۰ روز کاری!!!
 
این مسئول افزود: با مطالعه آماری روزهای کاری از ترکیه تا ژاپن، به عنوان مصادیق کشورهای در حال توسعه و توسعه یافته، با اقتصادهایی پویا می‌توان نتیجه گرفت که توسعه اقتصادی در گروی روزهای بیشتر کاری در ایام هفته نیست، در حقیقت باید متوسط ساعات مفید کاری و بازدهی بیشتر نیروی انسانی شاغل در نهادهای دولتی و خصوصی را افزایش دهیم.
 
وی خاطرنشان کرد: استراحت کافی و تجدید قوا برای شروع هفته کاری، رسیدگی به مسائل شخصی و ملاقات والدین، یادگیری مهارت‌های شغلی و اجتماعی، ارتقا سطح دانش شغلی و رفع بسیاری از مشکلات خانه و خانواده نیازمند زمان کافی در ایام هفته است که بر این اساس، با افزایش تعطیلات آخر هفته به دو روز فرصت بهتر زیستن برای جامعه محیا می­‌شود و بدیهی است یک روز تعطیلی هفتگی، برای رفع نیازهای آموزشی، خانوادگی، اجتماعی و حتی اعتقادی انسان قرن ۲۱ کافی نیست و عموماً بدون برنامه­‌ریزی و به بطالت می‌گذرد.
 
حاجی سعید با بیان این که تعطیلی پنج شنبه‌ها قطعاً به افزایش سفر منتهی می‌شود، تصریح کرد: می‌توان با رعایت پروتکل‌های بهداشتی و انجام مدل‌های جایگزین سفر «متناسب با دوران کرونا» مانند رفتن به روستاها و طبیعت گردی و بازدید از اماکن روباز این دل­ نگرانی را تا حد زیادی رفع کرد.
 
وی خاطرنشان کرد: یکی از دستاوردهای عظیم در پس این تعطیلات، صرفه جویی در مصرف انرژی در نهادهای دولتی، بانک‌ها، مراکز آموزشی و موسسات خصوصی و غیره است، کاهش ترددها و حمل و نقل شهری، کاهش مصرف انرژی و کمتر شدن مبالغ درج شده در قبوض برق و گاز و آب، رقم بسیار بزرگی از صرفه جویی بیت المال را به همراه خواهد داشت.
 
حاجی سعید: صرفه جویی در مصرف انرژی در نهادهای دولتی، بانک‌ها، مراکز آموزشی و موسسات خصوصی و غیره است، کاهش ترددها و حمل و نقل شهری، کاهش مصرف انرژی و کمتر شدن مبالغ درج شده در قبوض برق و گاز و آب، رقم بسیار بزرگی از صرفه جویی بیت المال را به همراه خواهد داشت.وی افزود: از بعد دیگر مزایای این طرح، توجه به مسائل زیست محیطی است؛ کاهش آلودگی هوا، حفظ منابع انرژی کشور و توجه به دغدغه‌های جهانی تغییرات اقلیمی با اجرای تعطیلات دو روزه پایان هفته تا اندازه ای محقق می‌شود.
 
این راهنمای گردشگری خاطرنشان کرد: تعطیلات دوروزه پایان هفته‌ها در توسعه گردشگری داخلی و روستاگردی، کاهش نرخ بیکاری و مهاجرت معکوس بسیار حائز اهمیت است.
 
وی راه افتادن جریان سفرهای کوتاه با منافع اقتصادی زیاد در کشور را از مزایای قابل توجه تعطیلی پنج شنبه‌ها اعلام کرد و گفت: تبادل گردشگر و فرهنگ و آداب و رسوم و تزریق مستقیم درآمد به بدنه جامعه محلی از عمده‌ترین مزایای این طرح است که خوشبختانه استانداران مثلث طلایی گردشگری ایران شامل استان‌های یزد، اصفهان و فارس در مطالبه‌گری و حمایت از این طرح پیش قدم شده‌اند.
 
حاجی سعید مشارکت کمرنگ در رویدادهای مذهبی و سیاسی، کم­ توجهی به زیارت اهل قبور و اماکن متبرکه و فراموش کردن توصیه‌های فرهنگی و مذهبی از جمله صله ارحام را از جمله مسائل اجتماعی ایران امروز بر شمرد و تعطیلی پنج شنبه­‌ها را به میزان قابل توجهی موثر اعلام کرد و آن را  حق مسلم کارمندان و کارگران دانست.
 
رئیس کانون راهنمایان گردشگری کشور با بیان این که نیاز ساعات کاری بالا و شش روز کاری در هفته، بهانه­‌ای غیرقابل قبول است، گفت: راهکار این مسئله، ایجاد انگیزه و نظارت بر نیروهای شاغل جهت بالا بردن بهره­‌وری در نهادهاست.
 
حاجی­ سعید در پایان محقق نشدن تعطیلات پنج شنبه به عنوان مطالبه­‌ای عمومی را زمینه ایجاد شبهاتی عنوان کرد و گفت: محقق نشدن این مطالبه عمومی منجر به ایجاد این دیدگاه در بین مردم شده که نمایندگان مجلس، دولت و وزارتخانه های مطبوع با وجود تعطیل بودن در روزهای پنج شنبه در پایتخت، درکی از دغدغه مردم برای تعطیلی دو روزه پایان هفته‌ها در شهرستان‌ها را ندارد. البته خوشبختانه وزارت گردشگری و کمیسیون اجتماعی مجلس فعلی در این زمینه متمایز و مسئولانه برخورد کردند.رییس کانون راهنمایان گردشگری کشور با تاکید بر این که تغییر قانون و تصویب تعطیلات دو روزه پایان هفته‌ها می‌تواند شروعی طوفانی، مسئولانه و هوشمندانه برای مجلس یازدهم و یادگار ماندگاری برای مردم باشد، تصریح کرد: چنانچه دولت و مجلس بر سر این مهم به اشتراک نظر نمی‌رسند، می‌توان با برگزاری رفراندوم، نظر مردم را مستقیما جویا شد.
 
منبع:ایسنا یزد

بخش نظردهی بسته شده است..