منتخب مردم اردکان در مجلس:

مسئولان دیدگاهشان را در مورد گردشگری تغییر دهند

منتخب مردم اردکان در مجلس شورای اسلامی به ضرورت تغییر دیدگاه مسئولان کشور در مورد گردشگری و میراث فرهنگی تاکید کرد و گفت: با توسعه گردشگری شاهد شکل گیری مشاغل زیادی خواهیم بود که مشکلات مربوط به اشتغال را نیز برطرف می‌کند.

به گزارش یزدی نیوز«محمدرضا دشتی» نماینده مردم در اردکان در مجلس شورای اسلامی در اولین نشست تخصصی با فعالان گردشگری استان که امروز پنج شنبه در محل هتل لاله یزد برگزار شد، به ضرورت تغییر دیدگاه مسئولان کشور در مورد گردشگری و میراث فرهنگی تاکید کرد و گفت: در حالی کشور آبستن خدعه‌های استکبار جهانی و تحریم‌های مختلف است که سرمایه‌گذاری بر حوزه گردشگری می‌تواند این تاثیرات را بر کشورمان خنثی کند به طوری که استکبار نتواند کاری از پیش ببرد.

وی با اشاره به انواع گردشگری در یزد، گفت: با توسعه گردشگری شاهد شکل‌گیری مشاغل زیاد و رفع مشکلات مربوط به این دغدغه‌ی عمومی خواهیم بود اما این در حالی محقق خواهد شد که استان و شهرستان و ادارات و سازمان‌ها باهم هماهنگ شوند.

دشتی به لزوم تشکیل کارگروهی با حضور دستگاه‌های قضایی، اطلاعاتی و نظارتی در یزد در این رابطه خبر داد و گفت: ایجاد این هماهنگی مستلزم شکل دهی یک کارگروه عملی است.

وی در بخش دیگری از سخنانش به جاذبه‌های متنوع اردکان اشاره کرد و گفت: برای توسعه گردشگری در اردکان و استان یزد نیازمند نقشه راه، برند سازی و ارتقای زیرساخت های گردشگری مانند هتل‌ها هستیم، در عین حال باید از صاحبان تاسیسات گردشگری و سرمایه‌گذاران نیز حمایت کنیم.

این مسئول با اشاره به لازمه همفکری و ارائه پیشنهاد برای برنامه هفتم توسعه، گفت: قانون‌های بالا دستی می‌تواند گردشگری را در کل کشور حرکت دهد و هر چند که رویدادهای مختلف بر این حوزه موثر هستند اما باید قبل از آن، اسناد بالا دستی را نیز در نظر گرفت.

وی تاکید کرد: ضروری است تا حتما جلساتی به صورت فصلی با نمایندگان مجلس در رابطع با مسائل حوزه گردشگری برگزار شود.

دشتی با بیان این که میراث فرهنگی و گردشگری ظرفیت‌های زیادی دارند، گفت: باید به صورت عادلانه در همه بخش‌های این صنعت اقدام شود و مردم و مسئولان گردشگری، افرادی را که با عشق و علاقه و ذوقی در این صنعت مشغول به کار هستند، حمایت کنند.

گردشگری اردکان نیازمند مدیریت مقصد

«محمد مهدی شرافت» رییس خوشه گردشگری استان نیز در این نشست با بیان این که عمدتاً سیستم خوشه گردشگری در شهر یزد اعمال می‌شود، اظهار کرد: گردشگری جزو صنایعی است که به خوبی می‌تواند پس از بحران‌ها، بازسازی شود ولی در این مسیر نیازمند حمایت است.

وی به ظرفیت‌های اردکان در حوزه گردشگری اشاره کرد و گفت: اشتغال و سلامت روحی مردم ظرفیت‌های خوب اردکان است که با مدیریت مقصد گردشگری می‌توانیم از آنها بهره گرفت.

این مسئول خاطرنشان کرد: متاسفانه برخلاف تصور، هنوز در کشورمان مدیریت مقصد وجود ندارد و اردکان می‌تواند اولین شهر دارای مدیریت مقصد کشور باشد.

ظرفیت گسترده اما مغفول مجلس در  توسعه گردشگری

«سید امیرناصر طباطبایی» رییس جامعه هتلداران یزد هم با اشاره به پیگیری برای اخذ مجوز رادیو گردشگری در استان، اظهار کرد: توافق اولیه رادیو گردشگری انجام شده اما عمده بار مالی آن با برآورد احتمالی کمتر از پنج میلیارد تومان اعتبار بر عهده شهرداری است ولی تحقق این مهم می‌تواند در توسعه و اعتبار بخشی به گردشگری استان موثر باشد.

وی با بیان این که ظرفیت بالای مجلس می‌تواند در توسعه گردشگری و جلب امتیاز به این حوزه موثر باشد، اظهار کرد: نمایندگان مجلس می‌توانستند امتیاز منطقه آزاد گردشگری را برای یزد به دست بیاورند اما هنوز این مسئله محقق نشده است لذا ضروری است که از ظرفیت گسترده مجلس با در نظر گرفتن گردشگری به عنوان یکی از اولویت‌های اقتصادی بهره‌وری کرد.

طباطبایی با بیان این که همیشه معیشت و اقتصاد مردم در اولویت است، در حالی که اگر گردشگری به جایگاه اصلی خود برسد می‌تواند بخش قابل توجهی از مشکلات اقتصاد و معیشت را برطرف کند، گفت: اگر توسعه گردشگری در اردکان شکل بگیرد، می‌تواند تعداد زیادی از مردم بومی این شهر را در تاسیسات و زیرساخت‌های گردشگری به کار گرفته و شاغل کند و درآمد حاصل از این صنعت نیز در کل جامعه توزیع شود.

وی گردشگری را از اولویت‌های توسعه یزد و اردکان خواند و گفت: با این وجود هنوز گردشگری اولویت مجلس و مسئولان و حاکمیت و دولت نیست در حالی که شعار تحقق اجتماعی به واسطه توسعه گردشگری امکان پذیر است‌.

طباطبایی به مسئله تعطیلی پنج شنبه ها نیز اشاره کرد و گفت: تعطیلات دو روزه باعث تحریک سفرهای داخلی می‌شود و با تحریک گردشگری داخلی می‌توانیم شاهد توسعه گردشگری خارجی نیز باشیم که این مسئله را به وضوح در کشورهای پررونق گردشگری دنیا شاهد هستیم.

گردشگری و مشکلات پیش روی سرمایه گذاران

«هما خوشیدی» معاون گردشگری استان یزد نیز تلاش برای جذب سرمایه‌گذار را ناموفق خواند و گفت: گاهی تلاش‌های ما برای جذب سرمایه گذار و توسعه و ارتقای زیرساخت‌های این حوزه به دلیل مواجهه شدن با ادارات مختلف و مشکلات پیش رو، بی نتیجه می‌ماند.

وی لازمه شکست وضعیت رکود مسافر و گردشگری به ویژه در اردکان را برگزاری رویدادهای گردشگری و توسعه محورهای این صنعت و توجه به جاذبه های اردکان عنوان کرد.

چک چک و قلعه خرگوشی مستعد ثبت جهانی

«نادر پیری اردکانی» یکی از پژوهشگران اردکانی هم با اشاره به عملکرد ضعیف گردشگری اردکان نسبت به برخی شهرستانهای دیگر، گفت: دو بنای اردکان قابلیت ثبت در فهرست آثار جهانی یونسکو را دارد که این ابنیه شامل چک چک و قلعه خرگوشی است.

وی با اشار به راه‌اندازی پردیسان اردکان، گفت: به نظر می‌رسد اگر اداره میراث فرهنگی اردکان به مجموعه پردیسان منتقل شود، پردیسان اردکان نیز از بن بست خارج خواهد شد و زمینه را برای مرمت و احیای اماکن مجاورش فراهم می‌کند.

پیری اردکانی به جاذبه سیاه کوه اردکان نیز اشاره کرد و گفت: این پارک ملی برخلاف ظرفیت‌های بالا، در گردشگری اردکان هیچ نقشی ندارد.

وی در ادامه از جاذبه‌های قنات و بافت تاریخی اردکان نیز یاد کرد و توجه به پتانسیل های غنی این جاذبه ها را در توسعه گردشگری اردکان ضروری دانست.

نبود همگرایی در میان دستگاه‌های اردکان

«محسن میرجانی اردکانی» رییس اداره میراث فرهنگی اردکان نیز در این نشست با اشاره به نبود همگرایی میان دستگاه‌های اردکان و حکم فرمایی بروکراسی اداری سختگیرانه در این شهرستان، گفت: ضرورت استیفای حقوق شهروندان اردکان در زمینه زندگی اجتماعی برای جلوگیری از تبدیل این شهر به شهری کارگری ضرورت دارد.

وی همچنین از نجات مجموعه پردیسان با استفاده از صنایع مستقر در اردکان یاد کرد.

 در بخش دیگری از این نشست، سایر فعالان گردشگری و «سیدمصطفی فاطمی» مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان نیز سخنانی را پیرامون توسعه گردشگری و نقش این صنعت در توسعه اقتصادی استان ارائه کردند.

 

 

منبع:ایسنایزد

بخش نظردهی بسته شده است..