طی ۳ سال گذشته؛

۲۰ پرونده قصاص نفس در شورای حل اختلاف زندان یزد به سازش ختم شد

معاون رئیس کل دادگستری در امور شوراهای حل اختلاف استان یزد گفت: ۲۰ پرونده قصاص نفس در شوراهای حل اختلاف زندان‌های یزد به سازش ختم شد.

به گزارش یزدی نیوز محمدرضا حداد در نشست مشترک رئیس کل دادگستری استان و شورای معاونین با مدیرکل صدا و سیمای مرکز یزد با بیان اینکه یکی از رسالت‌های اصلی شورای حل اختلاف، ترویج فرهنگ صلح و سازش در جامعه است، اظهار داشت: در سال جاری برنامه‌هایی برای تقویت این موضوع در نظر گرفته شده که صدا و سیما در تحقق آن نقش اساسی بر عهده دارد.

 
وی از کاهش جمعیت کیفری زندانیان به عنوان یکی از سیاست‌های این شورا در سال‌های اخیر یاد کرد و افزود: در صورت باز شدن پای متهم و محکوم به زندان، ناامیدی بر او حاکم می‌شود و یکی از مراجعی که می‌تواند بخش اعظمی از این مشکلات را حل و فصل کند، شورای حل اختلاف است.
 
حداد با اشاره به پشتوانه قانونی و ظرفیت عام شوراهای حل اختلاف گفت: شوراهای حل اختلاف با توجه به رسالتی که دارند، می‌توانند بسیاری از اختلافات حقوقی را به دور از چرخه خشک دادرسی در دادسراها و محاکم در شوراهای حل و فصل نمایند.
 
وی افزود: رئیس قوه قضائیه در بخشنامه ابلاغی در سال ۹۸ تاکید کردند که تمامی دعاوی کیفری قابل گذشت، جرایم غیرقابل گذشت که جنبه خصوصی دارند و دعاوی مدنی و خانوادگی به شعب شوراهای حل اختلاف ارجاع داده شود.
 
حداد با اشاره به عملکرد مناسب شعب حل اختلاف مستقر در زندان‌های استان تصریح کرد: در ابتدا یک شعبه شورای حل اختلاف در زندان فعالیت می‌کرد که اکنون با اضافه شدن سه شعبه دیگر در اواخر سال ۹۸ تعداد شعب حل اختلاف زندان مرکزی به شش شعبه افزایش یافته است.
 
معاون رئیس کل دادگستری در امور شوراهای حل اختلاف استان یزد اضافه کرد: در سه سال گذشته ۲۰ پرونده قصاص نفس در شوراهای حل اختلاف زندان یزد به سازش رسیده است.
 
وی افزود: البته باید در این حوزه از ظرفیت صدا و سیما برای کمک به زندانیان و خانواده‌های آنها همچنین ترویج فرهنگ عفو و بخشش در پرونده‌های مهم به ویژه در قتل‌های عمد که قابلت سازش دارد، بیشتر استفاده کرد.
 
حداد همچنین یادآور شد: با اجرای بخشنامه ریاست قوه قضائیه در سال گذشته، ۵۰ درصد از دعاوی کیفری و حقوقی قابل سازش در شوراهای حل اختلاف استان به صلح و سازش ختم شده است.
 
 
منبع:خبرگزاری مهر

بخش نظردهی بسته شده است..