صادرات به موقع کلید حل معمای افزایش قیمت‌های بازار میوه جات

رئیس اتحادیه میوه و تره بار استان یزد کنترل نکردن صادرات به موقع میوه را عامل مهم در افزایش قیمت میوه دانست.

به گزارش یزدی نیوز بازار میوه وسبزیجات از جمله بازارهایی است که در موقعیت‌ها و زمان‌های مختلف سال به بهانه‌های مختلف دستخوش تغییر قیمت شدید می‌شود.

 
این مواد غذایی مفید و مقوی که یکی از ضروریات برای بالا بردن سیستم ایمنی بدن در کل سال و به ویژه این روزها به شمار می‌رود دستخوش نوسان قیمت قرار می‌گیرد و با افزایش چند برابری برخی میوه‌ها و سبزیجات ناخودآگاه از سبد کالای مردم حذف می‌شوند.
 
افزایش ناگهانی این روزهای قیمت میوه اما بیش از هر زمانی موجب ناراحتی و اعتراض مردم شده و با توجه به قرارگیری در ماه مبارک رمضان، بسیاری از خانواده‌هایی که این روزها خسارت‌های کرونا را هم متحمل شده‌اند، توان خرید میوه و استفاده از آن در بین افطار تا سحر را ندارند.
 
قیمت‌هایی این که این بار تا چند برابر را هم تجربه کرده‌اند و واقعا به صورت کاملا عملی میوه را از سبد خانوارهای بسیاری در استان یزد حذف کرده‌اند.
 
علتِ چرخه تکراری افزایش و کاهش قیمت محصولاتِ اول و پایان فصل را که جویا شدیم به نکاتی مانند برنامه‌ریزی برای کنترل به موقع صادرات در هنگام فراوانی و کمبود محصول و همچنین آموزش کشاورزان رسیدیم که هر دوی آنها با مدیریت صحیح قابل کنترل و حل شدنی هستند.
 
حسین مشرف, رئیس اتحادیه میوه و تره بار استان یزد در گفت‌و‌گو با خبرنگار خبرگزاری تسنیم در یزد در ارتباط با کنترل بازار میوه و سبزیجات اظهار داشت: هر زمانی که محصول میوه و سبزیجات به دست می‌آید باید چیده شود وگرنه فاسد شده و از بین می‌رود, به همین دلیل بازار میوه و صیفی جات قابل کنترل نیست.
 
وی تشریح کرد: باغبان یا کشاورز به محض رسیدن محصول مجبور به چیدن محصولات می‌شوند ولی به دلیل آنکه ابتدای فصل هر میوه سر درختی یا نوبرانه یا محصول رسیده بسیار کم است بنابراین عرضه به بازار کم و در مقابل تقاضای مردم بیشتر می‌شود; بنابراین قیمت انواع میوه و سبزیجات در ابتدای هر فصل آن افزایش می‌یابد.
 
رئیس اتحادیه میوه و سبزیجات گفت: افزایش قیمت در ابتدای فصل تنها یک یا دو روز باقی می‌ماند و با عرضه زیاد محصول به بازار قیمت‌ها کاهش می‌یابند.
 
وی علت افزایش قیمت برخی محصولاتی که در پایان فصل خودشان هستند را همین کم شدن محصول باغ و عرضه کم به بازار و از یک سو تقاضای فراوان مردم دانست و افزود: کنترل بازار میوه و تره بار به نوعی نشدنی است و تنها می‌توان با کنترل به موقع صادرات از گرانی محصولات جلوگیری کرد.
 
مشرف کنترل صادرات بازار میوه و تره بار را در حال حاضر ۱۰ تا ۲۰ درصد بیان و تصریح کرد: دولت برای صادرات به موقع باید برنامه‌ریزی کند تا تنظیم بازار عرضه و تقاضا به دست بیاید و در زمان نوبرانگی محصول و یا پایان فصل هر محصول محصولات با قیمت مناسب به دست مردم برسد.
 
وی گفت: کشاورزان نیز باید آموزش ببینند تا محصولات خود را به اندازه کافی و با هر تنوعی از محصول بکارند تا هم محصولاتشان با کیفیت به بازار عرضه شود و هم بتوانند به موقع و به اندازه کافی محصولات خود را به بازار عرضه کنند که این امر خود سالیان دراز به طول می‌انجامد.
 
 میوه و سبزیجات به عنوان محصولاتی که باید تازه مصرف شوند و نیاز مبرم مردم به شمار می‌روند به مدیریتی صحیح و منظم در تنظیم بازار عرضه و تقاضا نیازمند هستند تا محصولات به موقع و در حد کافی در اختیار همگان قرار گیرد و افزایش قیمت مانع خرید مردم نشود.
 
منبع:خبرگزاری تسنیم

بخش نظردهی بسته شده است..