لزوم توجه نخبگان به مسئله آب در یزد

no-thumbs

خشکسالی به عنوان بزرگ‌ترین و بی‌صداترین بلای طبیعی در سال های اخیر، خسارت جبران ناپذیری را به ساکنان کویرنشین استان وارد کرده است تا جایی که مسئولان نیز برای مقابله با تبعات این پدیده طبیعی، راه‌اندازی دفتر بین‌المللی مقابله با خشکسالی در استان را دنبال کرده‌اند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی یزدی نیوزدر حقیقت، تبعات خشکسالی به حدی بر بخش‌های مختلف زندگی ساکنان کویر تاثیر منفی گذاشته که مسئولان را به فکر راه‌اندازی دفتر بین‌المللی مقابله با خشکسالی با همکاری سازمان جهانی یونسکو انداخته است.

اقلیم استان با توجه به کاهش نزولات جوی، بسیار گرم و خشک است و طبیعت بی‌جان استان دیگر توانایی مقابله با غول خشکسالی را ندارد.
مسئولان استان با توجه به شرایط بحرانی آب، مهم‌ترین دغدغه خود را رفع چالش بی‌آبی عنوان کرده و از استقبال از راهکارهای کاربردی برای مقابله با این وضعیت بحرانی خبر داده‌اند.

تعامل متخصصان
معاون فناوری و نوآوری پارک علم و فناوری یزد با اشاره به پیگیری‌های گسترده برای راه‌اندازی دفتر بین‌المللی مقابله با  خشکسالی در شهر یزد از سوی سازمان یونسکو، گفت: مسئولان استان با توجه به اثرات زیانبار خشکسالی باید از این طرح حمایت کنند.
«احمدرضا فقیه‌خراسانی» افزود: با راه‌اندازی این دفتر، متخصصان بین‌المللی حوزه مدیریت منابع و خشکسالی از سوی مرکز توسعه فناوری برای مقابله با اثرات زیانبار خشکسالی، همفکری و تعامل خواهند کرد.
وی افزود: استفاده از تجارب و دانش استادان برجسته و بین‌المللی بسیار حائز اهمیت است و می‌تواند به انتقال تجارب جهانی و معرفی راه حل‌هایی جدید و ارائه تدابیری از جمله مدیریت مصرف و منابع و اجرای سیستم‌‌های انتقال و آبیاری بینجامد.
وی با تاکید بر ضرورت حمایت از موسسات و شرکت‌های فناوری فعال در حوزه آب، ادامه داد: برخی از شرکت‌های مستقر در پارک علم و فناوری یزد از قابلیت‌های خوبی در حوزه آب برخوردار هستند و در صورت حمایت، می‌توانند برخی از نیازهای حیاتی در بخش آب را حتی در سطح ملی پاسخ دهند.

مدیریت خشکسالی در استان
مدیر مرکز توسعه فناوری آب وابسته به پارک علم و فناوری یزد نیز عقیده دارد که وقوع خشکسالی، تمام جامعه را در یک بازه زمانی طولانی، متحمل خسارت می‌کند و گریز از این بلای طبیعی بدون برنامه‌ریزی میسر نخواهد بود.
«علی‌اکبر قیومی» افزود: لازم است قبل از هر برنامه‌ریزی، مشکلات اساسی و موانع برخورد با این پدیده طبیعی را شناسایی کنیم.
وی با اشاره به ضرورت هماهنگی و هم‌افزایی بین دستگاه‌های متولی مدیریت بحران خشکسالی افزود: این فعالیت‌ها باید با توجه به ۲ مفهوم کلیدی «حکمرانی آب» و «اقتصاد آب» برای مدیریت بهینه مصرف انجام شود.
این مسئول تاکید کرد:  باید فرصت فعالیت اقتصادی جدید در بخش مدیریت و مصرف آب به ویژه با تأکید بر فناوری‌های جدید را به مردم و متقاضیان معرفی کرد.

لزوم توجه  نخبگان به مسئله آب
مدیر مرکز توسعه فناوری آب وابسته به پارک علم و فناوری یزد گفت: ایجاد باشگاه آب، ساماندهی و حمایت از مؤسسات فعال در حوزه آب و نیز تقویت و توسعه ارتباطات بین‌المللی از اولویت‌های اجرایی مرکز توسعه فناوری آب در سال جاری است.
به گفته وی، استفاده از کلیشه‌های تکراری در تبلیغات دیگر پاسخگو نیست و باید راهکارهای جدیدی برای اعتمادسازی و تأثیرگذاری بر افکار عمومی پیشنهاد و دنبال شود.
وی افزود: نخبگان یزدی باید ایده‌ها و اختراعات خود را برای مدیریت مصرف آب، بهره‌برداری مناسب از منابع آبی و شیوه‌های نوین آبیاری به کار گیرند.
قیومی گفت: مواردی مانند خشک شدن رودخانه‌های فصلی، قنات‌ها، چاه‌های کشاورزی و شور شدن بسیاری از منابع و فرسایش شدید منابع خاکی، دارای تبعات منفی بسیاری برای عرصه‌های طبیعی استان است. وی تاکید کرد: از این تبعات می‌توان به از بین رفتن بافت‌های زنده گیاهی، گسترش کویر، وقوع طوفان‌های سهمناک شن و انقراض نسل حیوانات ساکن در اکوسیستم‌های طبیعی اشاره کرد. این مسئول گفت: در این صورت شاهد خالی شدن روستاها از سکنه، افزایش مهاجرت روستاییان به شهرها و آسیب‌های اجتماعی خواهیم بود.
قیومی اضافه کرد: پارک علم و فناوری یزد بر اساس رسالت‌های ذاتی خود در مسیر توسعه، به راه‌اندازی شرکت‌های دانش‌بنیان برای حل نیازهای استان و کاهش اثرات مخرب خشکسالی اقدام کرده است.

استفاده از تخصص نخبگان برای مقابله با بی‌آبی
«علی‌اکبر قیومی» مدیر مرکز توسعه فناوری آب وابسته به پارک علم و فناوری یزد گفت: مرکز «توسعه فناوری آب» به عنوان ساختاری نخبه‌گرا، تخصص‌محور و کانون تولید فکر، محتوا و سیاست، سعی دارد از نخبگان مهم استانی و کشوری برای کاهش بحران بی‌آبی کمک بگیرد.

بخش نظردهی بسته شده است..