ثبت مسجدتاریخی محمد آبادیزد

no-thumbs

معاون میراث فرهنگی مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان یزد ، از ثبت ملی مسجد محمدآباد و خانه تاریخی درویش گوهری در فهرست آثار ملی کشور خبر داد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی یزدی نیوزمحسن ذاکری نیادر گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود : مسجد فرهنگی ـ تاریخی محمدآباد با شماره ۳۱۲۴۵در فهرست آثار ملی کشور ثبت شد که این اثر در دهستان فهرج یزد قرار دارد.

وی اظهار کرد : با توجه به مرکزیت بنا در روستا به مسجد جامع شهرت یافته و با توجه به سبک معماری، ساخت بنا متعلق به دوره زندیه – قاجار است.

معاون میراث فرهنگی یزد اضافه کرد: این مسجد متشکل از دو بخش تابستانی و گرمخانه است که در جهت شرقی، غربی یکدیگر ساخته و سبک معماری آن به سبک ستوندار و طاق هایی با قوس جناغی اجرا شده است.

به گفته ذاکری نیا ورودی بنا مستقیم به بخش تابستانی راه دارد و بخش گرمخانه از طریق یک ورودی در جهت شرقی بخش تابستانی دسترسی به آن امکان پذیر است.

این مسوول ، از دیگر عناصر شاخص های این بنای تاریخی را بادگیر آن اعلام کرد که در ضلع جنوب بخش تابستانی وجود دارد که طی سالهای اخیر با تخریب بخش فوقانی برج آن از کار افتاده است .

وی یاد آور شد: این بنای تاریخی درگذشته کاربری مذهبی داشته و اکنون نیز کاربری خویش را حفظ کرده است .

معاون میراث فرهنگی مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان یزد در ادامه با اشاره به ثبت خانه تاریخی درویش گوهری در فهرست آثار ملی کشور گفت: این بنا در محله فهادان یزد قرار دارد و به شماره ۳۱۲۴۲ در این فهرست به ثبت رسیده است.

ذاکری نیا در خصوص وجه تسمیه این بنای تاریخی افزود : با توجه به نوع معماری بنا متعلق به قاجار بوده و نام بنا متاثر از نام مالک است.

وی خاطرنشان کرد : این بنا یکی از آثار معماری قاجاری بافت تاریخی شهر یزد بوده و به صورت حیاط مرکزی با چهار جبهه ساخت طراحی و ساخته شده است. ورودی بنا در جهت جنوب قرار گرفته است و سپس راهرویی وجود دارد که در انتها با یک زاویه ۹۰ درجه در بخش شرقی حیاط پایان می یابد.

وی یادآور شد: قرار گرفتن بنا در حریم اثر تاریخی و شاخص بقعه دوازده امام یزد از ویژگی های این بنا به حساب می آید.

این مسوول خاطرنشان کرد: بدلیل اینکه بنا از جمله عناصر تشکیل دهنده بافت تاریخی یزد می باشد حریم آن از ضوابط عرصه بافت ثبتی تبعیت می کند.

استان یزد یکهزار و ۶۰۰ اثر تاریخی ثبت شده غیر منقول و ۶۰۰ بنای تاریخی ثبت شده ملی دارد که میزبان گردشگران داخلی و خارجی است.

استان یزد ۲۲۷۰ هکتار بافت تاریخی دارد که شهر یزد به عنوان نخستین شهر خشت خام و دومین شهر تاریخی جهان دارای بافت تاریخی به مساحت عرصه ۷۴۳ هکتار و مساحت حریم پنج هزار هکتار در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.

بخش نظردهی بسته شده است..