در ادامه بحران بی آبی در یزد

فاجعه ای هولناک در زیر پای مردم یزد

روند نگران کننده، فاجعه ای تلخ و تاسف بار را برای رشد و تعالی استان یزد به عنوان یکی از قطب های صنعتی، علمی و فرهنگی کشور ترسیم می کند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی یزدی نیوزبه نقل از سایت بی آبی ،در شرایطی که سالانه بیش از یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون مترمکعب آب از سفره‌های زیرزمینی برداشت می شود، تنها حدود یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون مترمکعب ورودی آب به سفره‌های زیرزمینی است که این موضوع به معنای سالانه ۳۰۰ میلیون متر مکعب بیلان منفی آب در سطح سفره های زیرزمینی است. ادامه این روند نگران کننده، فاجعه ای تلخ و تاسف بار را برای رشد و تعالی استان یزد به عنوان یکی از قطب های صنعتی، علمی و فرهنگی کشور ترسیم می کند.
در واقع کاهش سالانه ۳۰۰ میلیون متر مکعب از سطح آبهای زیرزمینی یعنی آن که هر چهار سال برابر حجم ذخیره آب سد زاینده رود و هر ۱۰ سال به میزان حجم ذخیره آب سد کارون از سطح آبهای زیرزمینی یزد کاسته می شود. زلزله ای هولناک در زیر پای مردم یزد در حال وقوع است که ادامه آن یزد را به ورطه نابودی خواهد کشاند.
این در حالی است که هر روز به دلیل کمبود منابع آبی استفاده از منابع زیرزمینی افزایش می یابد.
این تنها گوشه ای وضعیت نگران کننده ای است که حیات یزد را با تهدید غیرقابل اغماض مواجه کرده است. اگر وضعیت تامین آب استان به همین منوال پیش برود، ضمن وقوع فاجعه ای عظیم در کاهش شدید و غیر طبیعی سفره های آبهای زیرزمینی، در یکی دو سال آینده، یزد بی تردید با بحرانی جدی و ناباورانه در حوزه تامین آب شرب مردم مواجه خواهد شد. بسیاری از چاه‌های آب مورد استفاده استان که تا چند سال پیش آب شیرین داشته‌اند، امروز به دلیل افت شدید کیفیت، از چرخه بهره‌برداری خارج شده‌اند. این در حالی است که علی رغم آن که استان برای تامین آب در شرایط کنونی نیز دچار مشکل است، متاسفانه پروژه‌های تدوین شده برای تامین آب پایدار از جمله خط دوم انتقال آب، با سرعت و اعتبار فعلی زودتر از ۲۰ سال آینده به نتیجه نخواهد رسید.
توصیه مکرر مسئولان کشوری برای صرفه‌جویی مردم در مصرف آب نیز برای رفع مشکل مردم یزد راهگشا نیست چرا که مردم یزد مردمی صرفه‌جو هستند و با توجه به دمای بالای ۴۰ درجه در روزهای گرم تابستان، مصرف چندانی ندارند. علی‌رغم پیش‌بینی افزایش چهار درصدی مصرف آب توسط مردم در سالجاری، یزدیها کمتر از یک درصد افزایش مصرف داشته‌اند که این بیانگر صرفه‌جویی مردم استان است و نمی‌توان این حداقل مصرف را از مردمی که در قناعت پیشگی زبانزد هستند، گرفت. با نگاهی به آمار مصرف آب در یزد در می یابیم کل مصرف آب استان یزد در تمامی حوزه‌های شرب و بهداشتی، کشاورزی، صنعتی و غیره معادل حجم یکی از سدهای نسبتا بزرگ کشور است و این میزان برای استان صنعتی یزد زیاد نیست.
به هر روی وضعیت نگران کننده آب در یزد و فشار مضاعفی که به واسطه برداشت های بی رویه بر سفره آبهای زیرزمینی وارد می آید کار را به جایی رسانده است که بیم آن می رود در چند سال آینده دیگر حتی دستهای ۱۸۰ متری هم به آب نرسد و آن روز است که دیگر چیزی به نام  "یزد" بر پهنه جغرافیایی بر جای نخواهد ماند.
 

بخش نظردهی بسته شده است..