مصرف 88 درصد آب استان یزد در بخش کشاورزی

بخش کشاورزی؛ متهم به ایجاد بحران آب در استان یزد

بحران آب، این روزها انگشت اتهام را به سمت بخش کشاورزی استان نشانه رفته است به طوری که اغلب دستگاه‌ها با مدیریت مصرف آب در این بخش معضل کمبود آب را قابل حل می‌دانند در حالی که به گفته مسئولان، آب مصرفی در این بخش از منابع غیرقابل استفاده در سایر بخش‌هاست.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی یزدی نیوزشنیده‌ها از مصرف ۸۵ تا ۹۵‌درصدی آب استان در بخش کشاورزی حکایت دارد، اما مدیران جهاد کشاورزی استان عقیده دارند که با اقداماتی که برای اصلاح الگوی کشت، اجرای شیوه‌های نوین آبیاری و توسعه کشت‌های گلخانه‌ای انجام شده، این میزان آب در بخش کشاورزی استان مصرف نمی‌شود.

همچنین برخی از مسئولان بخش کشاورزی عقیده دارند که عده‌ای درصدد نابودی بخش کشاورزی استان به بهانه بی‌آبی هستند حال آنکه، استان آلوده و صنعتی یزد بدون توسعه بخش کشاورزی، نابود خواهد شد. اما برای کاهش مصرف آب در بخش کشاورزی لازم است از شیوه‌های نوین کاشت و آبیاری و کشت محصولات کم آبخواه و گلخانه‌ای بهره‌ برد تا آبی که در این بخش مصرف می‌شود، به‌صورت بهینه مدیریت شود.

ایجاد مانع بر سر راه کشاورزی استان
نماینده ولی فقیه در جهاد کشاورزی استان با انتقاد از کارشناسان شرکت آب منطقه‌ای استان اقدامات این شرکت را برای جلوگیری از تحول بخش کشاورزی استان عنوان کرد.
حجت‌الاسلام «علی‌محمد سلطانی» افزود: توسعه استان باید همگام با بخش کشاورزی باشد اما با وجود تلاش‌هایی که برای اصلاح الگوی کشت و اجرای شیوه‌های نوین آبیاری در بخش کشاورزی صورت گرفته، مسئولان برخی از دستگاه‌ها برای توسعه این بخش مانع‌تراشی می‌کنند.
وی با بیان ضرورت تغییر دیدگاه کارشناسان آب منطقه‌ای در حمایت از بخش کشاورزی، توسعه این بخش را برای توسعه پایدار استان ضروری دانست و افزود: تنگناهایی که شرکت آب‌ منطقه‌ای برای کشاورزان ایجاد کرده است، مغایر با این هدف است.

ضرورت توسعه بخش کشاورزی برای جبران آلایندگی صنایع
رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان نیز با تاکید بر ضرورت حمایت از فعالان بخش کشاورزی استان یزد را بدون کشاورزی غیرقابل سکونت دانست.
«سیدجمال سجادی‌پور» افزود: استان صنعتی یزد بدون کشاورزی، فاقد فضای سبز مناسب برای جبران آلایندگی صنایع است و توسعه بخش کشاورزی برای تلطیف هوای استان، لازم و ضروری است. وی ادامه داد: در سال‌های گذشته برای مدیریت مصرف آب در بخش کشاورزی، کشت محصولات پرآبخواه از جمله یونجه و ذرت کاهش یافته و به جای آنها کشت محصولات کم آبخواه از جمله زعفران و پیاز جایگزین شده است.
به گفته رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان قرار است تا ۱۰ سال آینده سطح زیرکشت محصولات کم‌آبخواه استان به ۱۰ هزار هکتار افزایش یابد.
این مسئول اضافه کرد: با توجه به کاهش بارندگی در استان و به دنبال آن کاهش آبدهی قنوات و منابع آبی روستایی، مصرف آب در این بخش به ۸۸/۵درصد کاهش یافته است.
به گفته سجادی‌پور راندمان آبیاری در استان ۴۲ درصد و در کشور به صورت میانگین ۳۹ درصد است و با برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته قرار است راندمان آبیاری در استان تا ۱۰ سال آینده به ۶۸ درصد افزایش یابد.

مصرف ۸۸ درصد آب استان در بخش کشاورزی
مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان نیز درباره مصرف آب در بخش کشاورزی گفت: باتوجه به آخرین آمار مصرف آب در بخش کشاورزی استان میزان مصرف آب در این بخش ۸۸ درصد است.
«حسین غفوری» افزود: باید توجه داشت که با بیلان منفی سفره‌های آب زیرزمینی و پایین رفتن سطح آب سفره‌ها، هر روز کیفیت آب بدتر  و آب شورتر شده است و بی توجهی به برداشت آب از سفره‌ها خسارت جبران‌ناپذیری را هم از نظر کیفی و هم از نظر کمی به سفره‌ها وارد می‌کند.
وی ادامه داد: از آنجا که پایین رفتن سطح آب، آبدهی چاه‌های کشاورزی را کم می‌کند، کشاورزان نیز مجبور به صرف هزینه‌های زیادی برای جابه‌جایی چاه می‌شوند، ضمن اینکه کاهش کیفیت آب، اثر نامطلوبی بر عملکرد و کیفیت محصولات کشاورزی دارد.
این مسئول با تاکید بر ادامه کشاورزی در استان با رعایت الگوی مصرف و استفاده از روش‌های نوین آبیاری، افزود:  پلمب چاه‌های آب کشاورزی، تنها در موارد غیرمجاز اتفاق می‌افتد که خوشبختانه تعداد آنها در استان کم است.
غفوری گفت: به این ترتیب چاه‌هایی که دارای پروانه بهره‌برداری هستند محدودیتی در برداشت آب بر اساس میزان درج شده در پروانه بهره‌برداری ندارند.
وی درباره نظارت بر مصرف آب چاه‌های کشاورزی استان نیز گفت: این اقدام بر اساس قانون توزیع عادلانه آب، بخشنامه‌ها و دستورالعمل‌های وزارت نیرو به طور یکسان و برای همه منابع آبی صورت می‌گیرد.
مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان ادامه داد: با توجه به ممنوعیت بیشتر دشت‌های استان برای حفر چاه، وجود آب مازاد موضوعیت ندارد و براساس قانون،  توسعه کشت در مناطق ممنوعه امکان‌پذیر نیست. وی تاکید کرد: حتی در مناطقی که آب غیرمتعارف وجود دارد نیز با مطالعه و ارائه گزارش به وزارت نیرو و دریافت مجور تخصیص، این آب برای استفاده در مصارف صنعت و صنایع وابسته به کشاورزی بهره‌برداری خواهد شد.

برداشت بی‌رویه، سلامت جامعه را به خطر می‌اندازد
رئیس کل دادگستری استان نیز درباره سیاست‌های شرکت آب منطقه‌ای برای مدیریت منابع آبی روستاهای استان گفت: افت سطح آب‌های زیرزمینی، به اعمال محدودیت‌هایی در برداشت آب از سفره‌ها منجر شده است.
«محمدرضا حبیبی» ادامه داد: شاید این محدودیت‌ها به بخش کشاورزی استان لطمه وارد کند اما باید توجه داشت که برداشت بی‌رویه سلامت جامعه را به خطر می‌اندازد و بر کیفیت آب آشامیدنی نیز تاثیر می‌گذارد.
وی ادامه داد: در اصلاح مشکلات ناشی از برداشت بی‌رویه از منابع آبی برای کشاورزی نباید کوتاهی کرد و البته به همان میزان نیز اعتقاد داریم که برخوردها باید مدیریت شده باشد.

پلمب چاه‌های غیرمجاز
مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان گفت: این شرکت، هیچ چاه مجازی را پلمب نمی‌کند بلکه از حفر چاه‌های غیرمجاز با ایجاد گروه‌های گشت  جلوگیری می‌کند. «حسین غفوری» ادامه داد: برای پلمب چاه‌های خانگی در مناطق کوهستانی و ییلاقی علاوه بر گشت و نظارتی که از سوی بازرسان آب منطقه‌ای انجام می‌شود، حمایت و همکاری مقامات محلی از جمله شوراها و دهیار‌ی‌ها نیز حائز اهمیت است. وی افزود: در مواردی که شوراها و دهیاری‌ها اطلاع‌رسانی کرده و تخلفات را گزارش می‌دهند با متخلفان به شدت برخورد می‌شود. این مسئول گفت: باید توجه داشت که چاه‌های مذکور بیشتر در حریم شخصی مردم قرار دارند  از این رو برای شناسایی و برخورد با آنها به اطلاعات و همکاری مقامات محلی نیاز است.

بخش نظردهی بسته شده است..