ثبت ملی سه اثر تاریخی استان یزد

no-thumbs

سرپرست معاونت میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی یزد از ثبت سه اثر تاریخی این استان در فهرست اثار ملی خبر داد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی یزدی نیوزمحسن ذاکری  در گفت و گو با ایرنا این اثار را خانه تاریخی و قاجاری برومند، زیارتگاه قاجاری پیرمراد خرمشاه در شهر یزد و خانه تاریخی و قاجاری سیدجواد طباطبایی اعلام کرد.

وی درباره خانه تاریخی و قاجاری برومند یزد با اشاره به اینکه این خانه در بخش مرکزی یزد واقع شده افزود: این بنای تاریخی در اردیبهشت ماه سال جاری به شماره ۳۱۲۴۱ در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.

وی درباره وجه تسمیه خانه برومند اظهار داشت: باتوجه به نوع معماری قدمت آن مربوط به دوره قاجار بوده و وجه تسمیه آن متاثر از نام خانوادگی مالکین فعلی است.

سرپرست معاونت میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی استان یزد اضافه کرد: این بنا در حقیقت جزئی از یک مجموعه مسکونی بوده و طی دهه های اخیر از مجموعه تفکیک و مستقل شده است؛ ورودی اصلی بنا که در دوره پهلوی با دخل و تصرف در فضاهای غیرمسکونی طراحی شده در ضلع جنوبی قرار دارد.

این مسوول قرار گرفتن بنا در حریم باغ دولت آباد به عنوان یکی از آثار ثبت شده در فهرست آثار جهانی را از ویژگی های شاخص خانه برومند عنوان کرد .

وی درباره زیارتگاه قاجاری پیرمراد خرمشاه واقع در محله تاریخی خرمشاه یزد گفت: کلمه پیر در فرهنگ لغت زرتشتیان مفهوم بزرگ دارد و مراد نیز به معنی خواسته و به طور کلی پیرمراد به محلی اطلاق می شود که محل گرفتن حاجت است و به اصطلاح، محلی که حاجت را برآورده می سازد.

ذاکری افزود: از نظر ساختار معماری قدمت بنا به دوره قاجار و پهلوی می رسد که در گذشته کاربری مذهبی داشته و درحال حاضر نیز کاربری خویش را حفظ نموده است .

به گفته وی این بنا که یکی از اماکن مذهبی زرتشتیان شهر یزد به شمار می آید به صورت تک بنایی در تقاطع چهار معبر در محله خرمشاه قرار گرفته است. پلان بنا چند ضلعی و نامنظم است و دارای دو بخش انباری و فضای اصلی است.

سرپرست معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی یزد تصریح کرد: این بنای تاریخی در اردیبهشت ماه سال جاری به شماره ۳۱۲۴۳ به ثبت رسیده است.

وی درباره اثر تاریخی میبد نیز گفت: خانه تاریخی و قاجاری سیدجواد طباطبایی در محله بفروئیه شهرستان میبد قرار دارد.

به گفته ذاکری این اثر تاریخی در اردیبهشت ماه سال جاری به شماره ۳۱۲۴۹ در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.

وی با اشاره به اینکه سبک معماری این بنا متعلق به دوران متاخر اسلامی (قاجار) بوده و وجه تسمیه آن متاثر از نام مالک است ادامه داد: بنا دریک پلان چهار ضلعی و به صورت حیاط مرکزی طراحی و ساخته شده و در زمینه معماری نسبت به سایر ابنیه های هم عصر خود در شهر از ویژگی های شاخص این بنای تاریخی است.

وی یادآور شد: با توجه به اینکه بافت تاریخی میبد با شماره ۳۱۴۹۰ در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده و این بنا داخل بافت ثبتی قرار دارد حریم بنا از حریم بافت ثبتی آن تبعیت می کند.

استان یزد یکهزار و ۶۰۰ اثر تاریخی ثبت شده غیر منقول و ۶۰۰ بنای تاریخی ثبت شده ملی دارد که میزبان گردشگران داخلی و خارجی است.

استان یزد ۲۲۷۰ هکتار بافت تاریخی دارد که شهر یزد به عنوان نخستین شهر خشت خام و دومین شهر تاریخی جهان دارای بافت تاریخی به مساحت عرصه ۷۴۳ هکتار و مساحت حریم پنج هزار هکتار در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.

بخش نظردهی بسته شده است..